dinsdag 14 oktober 2014

Gehaakte lampion!

 
Over een paar weken is het zover...
Op 11 november lopen de kinderen hier door de straat met
een mooie, vaak zelfgemaakte lampion. Ze zingen voor iedere deur een liedje en krijgen iets lekkers.
Het is dan Sint Maarten.
 
Het komt er hier thuis op neer dat kind en ik samen beginnen met het maken van een lampion, vaak op het laatste moment, en dat ik het uiteindelijk alleen zit te maken.

Nou denk ik al een paar jaar dat een gehaakte lampion zo gaaf zou zijn.
En ja, dit jaar ben ik ruim op tijd begonnen en nu heeft ze een prachtig gehaakt exemplaar.
 
Ze is er zo blij mee, ze wil het liefst nu al langs de deuren!

  


Materiaal
Metalen ring van 15 cm doorsnee.
Katoen garen, diverse kleuren.
Haaknaald 3 of 3,5.
 
Bijzonderheden
De patroontekening is deelbaar door 8, herhaal de eerste 8 steken om hem passend te maken om de ring mocht je een grotere of kleinere ring gebruiken.
Wissel iedere toer van kleur.
 
Patroonbeschrijving

Haak op de ring 15 x 8 vasten = 120 vasten

Haal de draad op, onder de ring langs,
Vervolgens de draad óver de ring ophalen en trek de draad door de lussen die op de haaknaald staan heen.
Herhaal dit de ring rond in een veelvoud van 8.

  
Haak in iedere vaste op de ring, 1 vaste.
Haak daarna de patroontekening, volgens de beschrijving van toer 1 en 2.

Toer 1:
*Haak 1 vaste, 3 lossen, sla 3 steken over en haak in de 4de steek 1 stokje, 3 lossen en 1 stokje, ook in de 4de steek. Haak 3 lossen, sla 3 steken over*. Herhaal * * de toer rond. Eindig de laatste steek met een halve vaste in de eerste steek van de toer.
 
Toer 2:
Haak 3 lossen, *haak in de boog, op de 3 lossen van de vorige toer: 3 dubbele stokjes, 2 lossen, 3 dubbele stokjes*. Herhaal * * de toer rond. Eindig de laatste steek met een halve vaste in de eerste steek van de toer.
 
Toer 3 t/m 17.
Herhaal toer 1 en toer 2.

Toer 18 - de rand
Haak in iedere boog 7 stokjes. Tussen de groepjes stokjes, op de vaste van de vorige toer 1 stokje. Haak dit de toer rond. Eindig de laatste steek met een halve vaste in de eerste steek van de toer.
 
Werk al de draden af.
Knoop op 3 punten aan de bovenkant van de ring linten vast.
Deze linten maak je vast aan het lampionstokje of aan een houten stokje.

  

De verlichting in de lampion is een lichtsnoer met lampjes, gekocht bij de Xenos. Het lichtsnoer werkt op batterijen en heeft versiering met gouddraad, gouden belletjes en goudkleurige uiltjes eraan. 
Het geeft een mooi dromerig licht en het getinkel van de gouden belletjes  maakt het nog specialer tijdens lopen op 11 november.
 
 
 
 
Veel haakplezier!

48 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee en wat leuk dat je het patroon deelt op je blog! Ik kan me goed voorstellen dat je dochtertje er nu al mee langs de deuren wil, zoiets moois wil ze showen natuurlijk (en wat lekkers krijgen is natuurlijk ook niet verkeerd). Ik ben benieuwd of hier op 11 november zo'n mooie lampion langs komt.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat enig....ze zal er veel bekijks mee hebben...ik zou hem als lamp willen gebruiken...dankjewel voor het delen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, prachtig! Ik maak de lampion ieder jaar met de kinderen in de klas, altijd weer een feest! Maar dit exemplaar steelt de show hoor! Logisch dat ze nu al langs de deuren wil. Nog eventjes geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ontzettend mooi ♥♥♥ ik ga je linken op mijn haakpatronen FB site https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem werkelijk fantastisch!! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch! Ook al wordt er hier geen sint maarten gevierd, ga ik hem toch maken denk ik. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier wordt niet aan Sint Maarten gedaan, maar ik ga de lampion toch maken! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is gorgeous! Thanks for the pattern....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. So decorative and gorgeous, and yet simple - great idea! I think i'm gonna make this :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is dat leuk !!!! Jammer, bij ons zijn ze vorige week door het dorp gegaan met lampionoptocht.
    Maar ik bewaar het patroon, geweldig dat je dit wilt delen.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow! Geweldig zeg. Wordt alleen wel flink door haken om het nu nog voor 11 november af te krijgen. Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi idee. Ik ga er ook eentje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een geweldig, origineel en prachtig mooi ontwerp, Claire! Ben er helemaal verliefd op - dank voor het delen! Marianne xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaaf, en deze stort na wat regen of botsingen niet in!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een super leuk idee en wat lief dat je het patroon met ons deelt op je blog. Snap dat je dochter hier heel blij mee is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super leuk ...
    Mag ik een link naar jouw blog op een haaksite zetten ?
    Groetsssssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wordt ik wakker vanochtend en wilde ik vandaag beginnen aan een soort hanglamp voor in mijn marktkraam met lichtjes op batterijen. Bij een bakkie koffie, eerst langs alle blogs gaan en ...WAKKER was ik!!! Laat Claire hetzelfde idee hebben gehad en het voor mij al uitgewerkt te hebben!!! Dank je wel!

    Mijn lamp is klaar, klik hier ...> http://dianaswereld.nl/?p=3178 Ik heb rest garen gebruikt en was helaas op. Dus iets korter en ietsjes anders. Beetje van Claire en een pietsie van mij :D

    groetjes
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een super gave lampion!! Bedankt voor het delen van het patroon, morgen gelijk zo´n ring halen en aan de slag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooooooooi! Logisch dat jouw dochter er nu al graag meewandelt. Kan ik me helemaal voorstellen. Ook hier een enthousiaste dochter bij het zien van dit prachtige exemplaar. Gauw aan de slag dus! Ik zal je een foto sturen als hij klaar is.
    Heel hartelijk bedankt voor het delen van dit patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lovely stitch pattern! thanks for sharing :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. gracias por tugenerosidad,dios te bendiga:)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. WOW, echt toll und herzlichen Dank für die Anleitung!!!
    Liebe Grüße,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een fantastisch originele lampion heb je ontworpen...Die ga ik ook eens maken.
    Dank je voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Onze kinderen maken zelf op school maar lijkt me leuk om deze te maken en bij de deur te hangen tijdens Sint Maarten ipv van mijn jaarlijkse windlicht. zoveel gezelliger dan de buitenlamp! Bedankt voor het mooie patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ontzettend leuk idee. Ons moppie is pas twee jaar, maar deze gaat in de box voor later. Heel erg bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat prachtig! Wat leuk gedaan! Een hele originele lampion!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leukerdje! Mijn oudste drie dochters maken een lampion op school, gelukkig is de jongste nog te klein en mag mama daarvoor aan de slag!!
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat leuk! Dank je voor het patroon! Ik wens je dochter een hele fijne dag 11 november! Met zo'n prachtige lampion zal dat zeker lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo leuk! Ik heb aan de onderkant belletjes meegehaakt. Ben er helemaal blij mee. Brechtje

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super weer hoor dit patroon,je hebt een heerlijk blog om te volgen,

    ook die prachtige foto"s,een genot!!
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldig patroon! Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een betoverend idee, zo mooi.

    Ik heb nog een bol over, maar geen ringen...
    Gisteren even naar de winkel en 2 ringen gekocht. Eén daarvan is een slag groter, leuk om als lamp te gebruiken :-)

    Dank je wel voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Afgelopen dinsdag liep mijn dochter tijdens St. Maarten met haar gehaakte lampion langs de deuren om liedjes te zingen. Ze kreeg veel complimenten. Nogmaals dank voor het delen van dit leuke patroon! Ik had beloofd een foto te sturen ... hierbij een linkje naar mijn blog:
    http://by-ik.blogspot.nl/2014/11/lampions-en-een-gymtas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik vind deze erg leuk. Zelf heb ik er nu eentje gemaakt met andere kleurtjes omdat de herfst nog ver weg is. Ik heb je link er bij gezet!!! Dank je voor het delen, ook namens mijn dochter Puk

    BeantwoordenVerwijderen