maandag 13 januari 2014

Patroon gehaakte omslagdoek Scheepjeswol

Je kunt de bollen wol die je nodig hebt
voor het maken
van deze omslagdoek
winnen bij Scheepjeswol.
 
 

  
Materiaal:
Op de site van Scheepjeswol vind je het Softfun garen: 8 bollen van 50 gram: totaal 400 gram garen.
Donderblauw 2489, lila 2519, paars 2436, knal blauw 2451, turquoise , groen 2531, wit 2412, donker paars 2432 .

Werkbeschrijving:
Deze sjaal in driehoekvorm wordt heen en weer gehaakt vanaf de nek, middenachter. Keer het werk na iedere toer.

Het patroon:


 
Start met 3 losse, haak ze samen tot een ring met een halve vaste.
Toer 1: Haak in de ring: 3 losse, dit is vanaf nu steeds je eerste stokje, 3 stokjes, 3 losse, 4 stokjes.
Toer 2: haak in de laatste steek vorige toer: 3 losse, 3 stokjes, 2 losse. Haak nu in de boog van de vorige toer: 1 stokje, 5 losse, 1 stokje. Dan weer 2 losse en haak in het eerste stokje vorige toer 4 stokjes.
Toer 3: 3 losse, 3 stokjes in de laatste steek vorige toer. 5 stokjes op de 2 losse van de vorige toer, 7 stokjes op de 5 losse vorige toer, 5 stokjes op de 2 losse vorige toer, 4 stokjes op het eerste stokje vorige toer.
Toer 4: 3 losse, 3 stokjes in de laatste steek vorige toer. 1 losse. Haak tussen de groepjes stokjes van de vorige toer in 1 stokje, 3 losse, 1 stokje. 1 losse. Haak tussen het volgende groepje stokjes vorige toer in 1 stokje, 3 losse, 1 stokje. 1 losse. Haak in het groepje stokje vorige toer, in het vierde stokje: 1 stokje, 5 losse, 1 stokje. 1 losse. Haak tussen de groepjes stokjes van de vorige toer in 1 stokje, 3 losse, 1 stokje. 1 losse. Haak tussen het groepje stokjes van de vorige toer in 1 stokje, 3 losse, 1 stokje. 1 losse. Haak in het eerste stokje vorige toer 4 stokjes.
Toer 5: 3 losse, 3 stokjes in het laatste stokje vorige toer. 1 losse. Haak in de boogjes van de vorige toer, op de 3 losse, 5 stokjes. 5 stokjes, 1 losse. In de boog op de hoek 7 stokjes. 1 losse. 5 stokjes in het volgende boogje. 5 stokjes in het volgende boogje. 1 losse. 4 stokjes in het eerste stokjes vorige toer.
Let op: Bij de hoek midden achter: haak steeds 1 losse, groepjes stokjes en dan weer 1 losse.  
Herhaal vanaf nu het patroon volgens toer 4 en 5.

De rand:
Toer 1a: Haak zoals toer 4. Haak op de punten (rechts en links) 3 losse. Dan weer volgens het patroon in toer 4.

Toer 2a: Haak zoals toer 5. Op de punten haak je in het boogje van de vorige toer 12 stokjes. Daarna verder volgens het patroon van toer 5.

Toer 3a:Haak tussen de boogjes van de vorige toer. Steeds groepjes van 7 stokjes. Haak op de punten in ieder stokje 2 stokjes.

Picot bolletje: Op de punten en de bogen: om en om haak je een klein wit bolletje. Haak 3 losse en maak deze met een halve vaste tot een rondje vast waar je bent begonnen.

Sla de omslagdoek om je heen en hou de omslagdoek bijeen met een mooi lint.



Veel plezier met haken!



35 opmerkingen:

  1. Wat super, dank je wel voor het delen van het patroon! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het patroon! Ik vind de omslagdoek prachtig. Ben nu bezig met de knalgele doek (uit het boek) alleen dan met meerdere kleurtjes. De eerste omslagdoek die ik haak, dus ik ben benieuwd... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gracias por compartir el patrón!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk!!!
    Heel erg bedankt voor het patroon!
    Die komt op mijn to make lijstje :-)
    Liefs Danielle
    ahappymess.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor alle moeite voor uitschrijven van dit fantastische patroon! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Danke, danke danke!!
    So lieb von dir....
    Herzlichst
    yase

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, deze komt zeker op mijn "nog te maken" lijst!!
    Ik vind hem echt prachtig!
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk! Dank voor het delen van het patroon! Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig mooi, ik ga vlug een kijkje nemen op FB ;-) Ik ben begonnen aan jullie knalgele (voor mij een felroze omslagdoek uit jullie boek)
    Ook dit is weer zalig om te haken... nu hopen dat ik win ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Bedankt voor het delen van dit patroon, deze ga ik zeker maken deze mooie kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk patroon! Bedankt om te delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super bedankt voor dit gave patroon. En ook onwijs bedankt voor het maken van jullie boek. Ik ben er zoooooo ontzettend blij mee. Mijn to do list is elke pagina uit het boek en nu komt deze omslagdoek er ook nog bij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je voor het patroon. Ik vind hem werkelijk prachtig. Die kleuren doen het hem ook echt. En het ziet er zo lekker zacht uit.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. thank you for the pattern!
    So sorry, instead, that I cannot participate to the giveaway, because living in Jakarta!
    xxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Thank you! Your shawl is beautiful! Isabella

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor het patroon. Het blijft een van de mooiste omslagdoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. bedankt voor het super mooie patroon van de omslagdoek , alleen ik kan hier in de noordoostpolder de softfungaren niet krijgen .heeft iemand een idee waar ik het kan kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Claire, I just adore this shawl, so very pretty. It's going to have to go on my list now of things to make. But I also love the tie. Do you know, I just thought it was the most brilliant of ideas! I like to wrap my shawl points around the back and tie them to that I have my hands free, but that is not always possible with the smaller shawls. I don't like to tie them at the front as it is too much bulk, so i pin them with a brooch often, but the ribbon tie is just the most perfect alternative and so much simpler! Thank you for the inspiration, it might make my shawl wearing that much more pleasant! Hope you are well. I love catching up with what you have been up to on your blog especially as I am now off IG. I hope your book is doing really well, it deserves too, you have so much talent!

    Have a great rest of a week

    Vanessa xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De kleuren zijn gewoonweg een prachtige combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh leuk, die wil ik wel maken. Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Weer een leuk patroon voor een omslagdoek, dank je wel!
    Ik ga de softfun ook eens proberen.
    Groetjes,
    Lineke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind de omslagdoek heel leuk. Hoeveel keer heb je toer 4 en 5 herhaald voordat je aan de rand bent begonnen? Dat staat nl helaas niet in het patroon (of zie ik het over het hoofd?)
    Ik heb de spullen al in huis, nu beginnen, heb er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet net zolang herhalen tot je de omslagdoek lang genoeg vind en dan aan de rand beginnen.

      Verwijderen
  23. prachtig welk nummer haaknaald heb je gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Muchas gracias por el patrón del chal!!!!
    Hartelijk dank voor de sjaal patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Supermooie sjaal, ik kom er alleen niet uit wanneer ik welke kleur ik moet gebruiken. Of ik zie iets over het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel erg leuk, ik ben 'm aant haken maar hij is bij mij een soort ruit en geen driehoek! Wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen