maandag 18 november 2013

Kindersjaal Tutorial

Zo maak je de vrolijke 'HERFST' kindersjaal:

Deze sjaal is gemaakt van 12 granny's. De granny's haak je op de punten aan elkaar vast en daarom heen haak je nog 3 toeren. Je eindigt met een vrolijk klein geel blaadje op de hoeken van iedere granny.

De sjaal kun je bij een kind (8jaar) 2 x om slaan. De lengte is 1.75cm.
Wil je een langere sjaal, haak dan meer granny's.
Benodigdheden:
Totaal 5 kleuren, iedere kleur 1 bol = 50 gram per bol.
Het garen is een mix van 40% acryl, 60% katoen.
Kleuren:
paars:2515, blauw:2511, geel:2404, groen: 2516, roze:2503
Materiaal:
Haaknaald 4, schaar, naald om mee af te werken.

Hoe ga je te werk:
De basis voor deze sjaal is een granny square.
De eerste 3 toeren van de granny haak je volgens de normale wijze. Zie toer 1 t/m 3 van de patroontekening.

Vanaf toer 4 haak je de granny anders, hier begint de versierrand. Wissel deze toer van kleur. Kijk goed naar de tekening bij toer 4. In deze toer haak je meteen tijdens het haken de granny's aan elkaar. 
Op de plek waar een ( staat in de patroontekening verbind je de granny's aan elkaar. Ze komen met 1 hoek teken elkaar aan. (zie foto hieronder)

Haak 12 granny's; toer 1 t/m 4.

Plat rondje = losse
Vaste = X
Een stok met dwarsstreepje = stokje
Zwarte stip = halve vaste
( verbinding-plek (haak op deze plek de granny's aan elkaar)
Begin met een ketting van 4 losse.
Deze verbind je met een halve vaste tot een cirkel.
Ga nu verder in de werktekening bij nr 1.

Nadat de 12 granny's aan elkaar zijn gehaakt begint het haken van de versierrand. Deze haak je helemaal rondom je aan elkaar gehaakte granny's.
Per fotonummer staat beschreven hoeveel steken je haakt en welk type steek je haakt.

Toer 5: De roze rand: Foto 1 t/m 9:
1. 3 stokjes,
2. 5 stokjes,
3. 3 stokjes,
4. 3 stokjes, 3 losse, 3 stokjes
5. 3 stokjes,
6. 5 stokjes,
7. 3 stokjes,
8. 2 samengevoegde stokjes
9. dit is weer hetzelfde als foto 1. 3 stokjes.... ga zo verder volgens de steken vanaf foto 2. 
Eindig de toer, helemaal rondom, met een halve vaste in het eerste stokje.

Toer 6: Het blauwe steekje tussendoor: foto 1 t/m 8:
1. 1 vaste.
2. 7 losse, 1 vaste.
3. 5 losse, 1 vaste.
4. 5 losse, 1 vaste. 
5. 5 losse, 1 vaste.
6. 5 losse, 1 vaste.
7. 7 losse, 1 vaste.
8. 5 losse, 1 vaste verbinden met de volgende granny square.
Herhaal vanaf foto 1.
Eindig de toer, helemaal rondom, met een halve vaste in het eerste losse.

Toer 7: De groene schulprand: foto 1 t/m 6:
1. 1 vaste in het midden van de granny's, op de 5 losse van de vorige toer.
2. Haak om het volgende boogje 9 stokjes, 1 vaste om het volgende boogje.
3,4,5: haak om het boogje,:5 stokjes, 2 losse, 5 stokjes. Vervolgens 1 vaste om de volgende boog.
6. Haak 9 stokjes om de boog. Eindig met 1 vaste tussen de granny's in,
om de 5 losse van de vorige toer.
Herhaal vanaf foto 2.
Eindig de toer, helemaal rondom, met een halve vaste in het eerste vaste.

Het kleine gele blaadje: foto 1 t/m 6:
1. Haak in de hoek, de opening van de groene schulprand.
Foto 2,3,4,5,: haak alle steken in dezelfde opening: 5 losse, 1 vaste, 5 losse, 1 vaste ,5 losse, 1 vaste.
Knip de draad af, hecht de draadjes af en ga door naar de volgende opening bij de volgende granny.

Ieder blaadje haak je apart en werk je apart af.
Dit is best even een klusje maar het resultaat is wel zo leuk!

En klaar!

Heel veel plezier met haken!

20 opmerkingen:

  1. thank you so much !!!! I really love this scarf!!!!
    xxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ficou muito lindo!

    Obrigada por compartilhar!

    Beijos!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf zeg! Dankjewel! Ik maak er eentje voor mezelf, lekker vrolijk de winter in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig! en ook zulke mooie foto's erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Lekker vrolijk. Dank je voor de duidelijke uitleg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. total schööönnn...vielen Dank....
    lieben Gruß
    Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yaaay! Bedankt voor het patroontje!zou t werken, voor een meisje van 4 gewoon kleinere vierkanten haken? Groetjes, Susan
    creatieinspotlight.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan eerder 8 vierkanten doen ipv ze kleiner maken. Succes!

      Verwijderen
  8. Dankjewel voor deze tutorial, heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super!!! Je bent geweldig! Deze winter lopen er heel wat mooie dametjes met een prachtige sjaal door Nederland!!!
    Fijne dag! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wohooooooooooooooooowwwwwwwwwwwwwww wat mooi zeg ♥
    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel leuk wil ik zeker ook eens proberen
    www.parelfien.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi! Wat een superleuk patroon. Ben er nu mee bezig, heb12 grannys gehaakt, en ben nu de 4e toer aan het haken. Ik snap alleen niet hoe ik ze tijdens het haken aan elkaar kan zetten?! Want mijn toer is nog niet klaar, dus dan kan ik ze toch niet gelijk aan elkaar zetten? Of doe ik iets verkeerd? Fijn als je me wilt helpen!