zondag 28 oktober 2012

Een muizenfamilie.

Zijn ze niet schattig!


Voor mijn klas haakte ik 7 muisjes. We starten na de herfstvakantie in de groepen 1 t/m 4 met het project 'het muizenhuis' naar aanleiding van het gelijknamige boek van Karina Schaapman. En hier haar blog.

Daarvoor hebben we 2 poppenhuizen ingericht waar de kinderen met de muizen in kunnen spelen. En in de huishoek hangen een aantal muizenpakken zodat ze zelf een muis kunnen zijn. We gaan lampionnen maken, natuurlijk met een muis. Ze gaan zelf een muizenhuisje maken. We gaan alles leren over de muis door werkstukken te maken (groep 3/4) en we leren liedjes en versjes over muizen.....en ik kan zo nog wel even doorgaan....  

Sommige projecten zijn gewoon te leuk en dit is er zo eentje!!

De muisjes haakte ik volgens dit patroon. Ik haakte de oortjes alleen een toer minder.

(de muisjes uit het boek zijn eigenlijk leuker, met armpjes en beentjes..... maar ik had niet zoveel tijd en deze variant voldoet ook prima.
 Als je googled op 'muisje haken' kom je op heel veel leuke sites en foto's van de meest schattige muisjes. Wat worden er toch veel mooie dingen gehaakt !!.... Ik heb samen met kind ze allemaal uitgebreid bekeken!)  

31 opmerkingen:

  1. Wat een schattige muisjes. Zo vind ik ze wel heel lief. Daar gaan de kinderen vast veel plezier mee beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen! Toch zelf aan de haak gegaan, ze zijn heel leuk! En echt een superleuk project!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf!! Ik vind al die details ook zo leuk...gehaakte kleedjes op tafel en op de vloer, mooi behangetje...kussentjes...té schattig gewoon:-))! Veel plezier met het project samen met de kinderen, die gaan hier van smullen! Grtzz..maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat enorm leuk en mooi dat vinden de kinderen prachtig ( ook ouderen ☺)
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schatjes! En wat een leuke 'poppenhoek' hebben jullie op school!
    Het boek is ook geweldig!

    Fijne dagen! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I absolutely LOVE these, my daughter would too! Ada :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat schattig! Ik ben sinds kort ook helemaal "hooked" en heel erg fan van jouw site! :-) fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oohhhh, que monos!!!!!! Me encantan.
    AnnaOooo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! :)
    Ik laat je huisjes maar niet aan Trippel en Trappel zien, dadelijk willen ze nog verhuizen...
    Of nog erger, moet ik een villa voor ze maken, lol... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wie niedlich, die kleinen Mäuschen. Absolut süß.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is je muizenhuis leuk.
    De aankleding en je muizen.
    Super.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ........very very nice, so lovely.
    Greetings from Tatjana

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend leuk!! Wij hebben ook beide boeken, de tweede hebben we net donderdag aangeschaft. Ik ga ook een muizenhuis maken en wil het patroon van Haakmuts daarvoor gebruiken (Miep de Muis. Ik kan mij voorstellen dat je voor een eenvoudiger versie gekozen hebt, deze zijn ook super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een schatjes zijn het Claire! Dit gaan de kindjes uit je klas vast geweldig vinden. Fijne zondag nog (genieten met het zonnetje erbij) Groetjes, Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schattig en leerzaam. Wat een leuk project, te leuk. Groetjes paula

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai, leuk he dat Muizenhuis? Heb je het gezien in de openbare bibliotheek in Amsterdam? Geweldig. Misschien een leuk uitje met de trein. Nadat wij geweest waren, raakten mijn kinderen en ik helemaal geinspireerd en wilden ook zo'n huis maken!
    Wij werken met Piramide op school dus dan is het soms jammer dat alles zo vast ligt en je geen andere projecten kunt doen...
    Veel plezier met de muizen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een leuk idee om dit in en met de klas te doen!
    warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Piep zei de muis in het achterhuis!Heeeel erg leuk bedacht en gemaakt!;-)

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk project voor in de klas! En die muisjes zijn super schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zal het fijn zijn om naar zo'n gezellige klas te gaan. Daar zal vast heel fijn gespeeld & geleerd worden.
    Groetjes, Nathaly

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een liefies!!! Wij zijn ook helemaal weg van het boek, al vind ik de verhaaltjes niet zo sterkt ;-) maar de platen maken heel veel goed!! Veel plezier met het project!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh wat een lieve muizensnoetjes! de kinderen zullen daar vast heelblij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een schattige muisjes, en met een leuk doel gehaakt ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Claire, wat een leuke dingen heb je toch weer geplaatst en ik heb heel wat leeswerk in te halen, maar jouw blog heb ik vast op mijn bureaublad, gewoon omdat ik altijd zo geniet van de leuke vrolijke spulletjes die je maakt. En zo nu en dan keek ik even om te zien wat voor moois er weer onder jouw handen vandaan was gekomen, maar reageren deed ik niet omdat me daar de tijd en rust voor ontbrak en ook omdat ik meer via Facebook met mijn eigen dingetjes bezig was. Want stil heb ik ook de afgelopen maanden niet gezeten hoor, ik gunde mezelf alleen niet de tijd er ook nog een blogpost van te maken. Maar ik ben er weer... en heb heel wat leeswerk in te halen bij al die leuke blogs... Daarna maar eens een eigen post plaatsen, want ik geniet van al die enthousiaste knutselaars die zulke mooie dingen maken. En ik ga zeker ook even bij die link van Karina Schaapman kijken, want ik heb ook al heel lag bewondering voor wat zij heeft gerealiseerd met soms de meest simpele en eenvoudige materialen. Kleine kunstwerkjes...
    En heel veel succes met jullie eigen muizenfamilie in de klas! Dat wordt genieten voor de kinderen.
    Warme groetjes, Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen