maandag 5 maart 2012

Patroon voor een gehaakt vaasje.


Bij het voorjaar horen bloemen, en daar hoort weer een vrolijk vaasje bij!
Een tijdje geleden haakte ik om een paar oude jampotjes wat hoesjes. Voor een ieder die dit ook wil maken hier het patroontje:

O  = ketting
X  = vaste
Stokje met 1 dwarsstreepje   = gewoon stokje.
Stokje met 2 dwarsstreepjes = dubbelstokje.
Stokje met 3 dwarsstreepjes = 3 dubbel stokje.


Je maakt eerst een ketting die om je potje past. Dit mag best wat krap, dan zit het straks goed strak om je potje heen.
Ik heb eerst een recht lapje gehaakt volgens het patroon. Toen ik de juiste lengte had heb ik het aan elkaar vast gehaakt als een kokertje. Daarna heb ik nog 2 toeren in vaste aan de bovenkant gehaakt, ik heb dit in het wit gedaan, zo geef je het vaasje een randje.

Tip: gebruik niet een te klein potje. Bij een grote pot komt het patroon mooier uit!



Veel succes !

32 opmerkingen:

  1. oei, wat leuk!
    Straks een hele grote voor de vaas met paastakken.
    Dank voor de inspiratie.
    Groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk,bedankt voor het patroontje, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel leuk uit, mooi fijntjes.

    Groetjes, Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je het wil delen, ik ga hem zeker een keertje uit proberen.

    Liefs flo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg!
    Wanneer gaat je webshop weer open? Er staat in maart, en dat is het inmiddels... :)
    Groetjes Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongelooflijk wat een vrolijkheid op je blog. Echt helemaal mijn smaak mijn kleuren, te gek! Ik kan alleen niet zo best haken, ik benijd je talent. Klasse!
    Groetjes Manon

    p.s. woordverificatie uitzetten? klik even op de robot op mijn blog en ik leg het je uit, stap voor stap met de plaatjes erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Merci voor het patroontje! Het is een erg mooie steek ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig idee, bedankt.

    Lieve groetjes van Marion

    http://marionskruissteekjes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het patroon, moet zelfs ik kunnen! Ga het zeker uitproberen.

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. T ziet er heel eenvoudig uit, een lege pot, beetje haken en het resultaat is weer lekker vrolijk!!
    Weer een leuk iets om te gebruiken voor een cadeautje, Dank je..
    Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk! Fijn dat je het patroontje er ook bij zet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is echt super!
    Ben al een tijdje aan het prutsen..maar ik krijg het niet voor elkaar :(
    hoe kom ik nou bij die dubbele stokjes?

    Groetjes Anneloes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontzettend leuk idee zeg! Leuk lentekleurtje :D

    Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heb het telpatroontje afgedrukt.. dit ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige kleuren en een superleuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb je vaasje als tip in mijn nieuwsbrief gezet, groetjes Adrienne Haak aan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk, ik ga dit modelletje ook eens proberen.
    Groetjes, Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi! Wat een ontzettend leuk idee om glazen potten daar voor te gebruiken! En ook een hele mooie kleur er voor gebruikt. Ik ga aan de slag met je patroon. Bedankt en fijn weekend! Groetjes Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beste mevrouw, ik ben hier al surfend terechtgekomen en heb me hier al de ogen uitgekeken op jouw prachtige werkjes. Vraagje : kan ik me ergens aanmelden om telkens je iets nieuws post, om dat in mijn mailbox automatisch toe te krijgen ? Alvast bedankt voor een reactie.
    Groetjes, Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super leuk! Ik ga hier dankbaar gebruik van maken. Met dat droevige weer vandaag mag er in huis wel wat gepimpt gaan worden :-)
    Groetjes, Yenna

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hé wat leuk, ga ik ook proberen..

    groetjes Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastisch! Die wil ik ook eens gaan proberen. Bedankt voor dit leuke patroon!

    (Ik neem daarom het patroontje over op de pagina 'haakpatroontjes' van mijn blog. Dat is eigenlijk vooral mijn eigen lijstje-met-leuke-patroontjes die ik nog eens wil haken. Om het dus makkelijk terug te kunnen vinden vooral. Ik hoop dat je dat goed vindt, Je vindt die pagina hier: http://muppetbailey.blogspot.com/p/haakpatroontjes.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor het patroontje. Ik heb plotseling een bestemming voor mijn lege jampotjes!

    Groet, Anne.

    http://gehaaktezaken.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt voor dit leuke patroontje! Ik heb ze inmiddels gemaakt, niet zo moeilijk en erg leuk resultaat!! Heb de vaasjes die ik gemaakt heb op mijn blog gepost. Met verwijzing naar het patroon op jouw blog natuurlijk!

    Groetjes Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zit je patroontje nu te proberen, maar kom er niet helemaal uit.
    Ik heb de eerste boogjes gemaakt, 3 lossen, stokje, 3 lossen, stokje. Nu wil ik naar die toer met die dubbele stokjes in dat 3 lossengat van de vorige toer, maar als ik naar jouw plaatje kijk moet je 5 lossen haken, en hoe ga je dan verder? Die dubbele stokjes 'hangen' tussen 2 toeren in... Sorry, ik hoop dat je me begrijpt? Anders moet ik maar wat improviseren.... Maar jouw vaasje zag er zo leuk uit...
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ach weet je, ik snapte het niet omdat ik het 'rond' wilde haken... Nu doe ik ook maar eerst het lapje, en dan het kokertje maken...
    Gr. Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt voor het patroon, ook al is het klein potje, hij is wel erg mooi geworden :-). Echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Supergoed bevallen. Erg leuk resultaat. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen