dinsdag 6 september 2011

Patroon beschrijving Poncho Bloem


Maat: 116 - 122 (6 jaar)
Maat hals: 46 cm rond
Lengte midden voor: 48 cm
Breedste stuk: 55 cm
1 bloem is doorsnee: 10 cm
Materiaal: gehaakt met acrylwol
Haaknaald: 5
Totaal bloemen:  46 stuks

Wat betekenen de tekens:
Rondje = kettingsteek
Streepje = stokje
X = vaste


Je start met een ketting van 5 die je vastmaakt tot een rondje. 
Toer 1:In je rondje haak je 18 stokje. 
Toer 2: eerst een vast, daarna een ketting van 4 en dan sla je steeds 2 stokjes over. Je maakt een soort boogjes die je vastzet met een vaste.
Toer 3:Je start met een vaste, daarna in ieder boogje 3 stokjes, 1 kettingsteek, 3 stokjes. Een vaste tussen de boogjes. Zo vorm je de blaadjes van je bloem. De volgende boogjes volgens hetzelfde patroon tot je rond bent. In het totaal heeft een bloem 6 blaadjes.


Ik heb tijdens het haken van toer 3 )de blaadjes) de bloem vastgezet aan de naastgelegen bloemen. Dat doe je volgens de volgende foto beschrijving:
Zie de volgende foto voor de patroon tekening:
De voorkant van de poncho is precies gelijk als de achterkant.
De rode punten op de patroontekening geven aan waar de poncho vast zit aan de achterkant.
Aan de zijkant zie je bloemen die voor de helft zijn. Deze bloemen zitten precies in het midden. Dit zijn dus geen halve bloemen maar gewoon hele bloemen die ook weer de voor en achterkant met elkaar verbinden. Voor de poncho in maat 116 - 122 heb je 46 bloemen nodig. Wil je de poncho
groter maken dan maak je in het middenvoor en achter er een rij extra bloemen. Dan wordt de poncho breder.
Het kan zijn dat je er dan ook een rand bloemen aan de onderkant extra bij moet maken zodat je weer een mooie verhouding krijgt wat de lengt betreft.

De bloemen zet je volgens de patroon tekening aan elkaar vast.  





De rand bij de hals is gehaakt in 2 toeren met vaste.
De onderkant heeft 1 rand met vaste en op de punten van de bloemen
is een kettingbloemetje gehaakt. Doe je de rand in 1 kleur dan kun je dit
gelijk haken tijdens het maken van je rand. Maak je de bloemen in een andere kleur dan maak je de bloemetjes er na het haken van de rand aan vast.

De koortjes zijn 2 x een ketting van 30 lossen. Het bloemetje is precies hetzelfde als het bloemetje van de rand. Deze koortjes zitten er bij mij voor de sier op.


Veel Succes !

20 opmerkingen:

  1. Enhorabuena por tu blog, me gusta mucho todo lo que haces, utilizas una combinación de colores preciosos. El poncho es una maravilla. Hace tiempo que te sigo. Muchos besos.

    Kusitaymuchomas.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk patroon!!! Je maakt aldoor zulke gave dingen , ik volg je graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor het patron! Ik krijgt meteen zin om te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die is leuk, was deze morgen nog aan het denken wil een poncho maken voor mijn dochter. Want het was best al fris. Nu moet ik weer effe verwerken de welke ik wil natuurlijk.
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb je op mijn FB-page gezet; wat een leukerdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk weer! Zodra de tas nu eindelijk eens af is (ik kom maar niet aan het hengsel toe, om gek van te worden..) ga ik hier mee beginnen. Dank!

    groetjes,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super dat je het helemaal hebt uitgeschreven en getekend. Daar ben ik echt héél erg blij mee!
    Tnx!

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thank you for the instructions. You have a lovely blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een ontzettend leuke fleurige
    poncho daar zal je dochter zeker
    de show mee stelen op school ..
    Ik heb alleen jongens dus
    hier jammer genoeg geen
    poncho zou een mooi
    nieuw project zijn.

    Groetsss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh geweldig weer! Nu mijn kleine meid zover krijgen dat ik hem voor haar kan haken... Dank je voor 't patroon.
    Groet, Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waauw wat prachtig en bedankt voor je patroon, ik was al eens op jou site terecht gekomen,wat maak je toch ontzetten leuke dingen, ga je nu maar volgen anders mis ik alle mooie dingen van jou ;-D Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie poncho! Als moeder van twee 6-jarige meisjes kan ik mijn hart ophalen met dit precies passende patroon. Heerlijk zo'n nieuw project voor de komende periode. Bedankt voor de duidelijke omschrijving. Ik heb al twee bloemetjes af en aan elkaar zitten:) Nog maar 44 te gaan...

    Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  13. FANTASTISCH, DIE VAN MIJN ZUS IS 6 EN DIT IS EEN GEWELDIG PATROON, ZE IS ERG SMAL EN ZIT NU IN MT 128 DUS IK KAN M ZO GEBRUIKEN. TOP! DANK JE WEL. NU NOG ZO'N FANTASTISCH RESULTAAT KRIJGEN ALS JIJ HEBT. GROETJES PAULA

    BeantwoordenVerwijderen

  14. very nice! I love´t
    thanks you
    hugs from Chile
    c@

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoihoi,
    Dank voor de mooie wol. Eerste drie bloemen zijn af en aan elkaar. Denk wel dat ik een extra baan bloemen ga maken. Mijn bloemen zijn 9 cm en ik vond het vanmiidag al een beetle krapjes.
    Tot gauw.
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een heel erg leuk idee, deze bloemenponcho!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke idee'tjes heb jij zeg. In 1 woord prachtig. Ik ga je zeker blijven volgen.

    BeantwoordenVerwijderen