maandag 12 september 2011

Gehaakte gymtas


Er zijn zoveel positieve reacties gekomen op de gymtas.
Heel erg bedankt daarvoor!
Vele hebben mij gemaild en vroegen of ik deze tas wilde uitschrijven in een werkbeschrijving.
Welnu, dat is gelukt, wel op een zeer eenvoudige en simpele wijze. Ik heb er geen geschreven patroon van gemaakt. Met foto's, tekeningen en begeleidende tekst gaat het vast lukken! Het is een patroon waarbij het handig is als je wat haakervaring hebt.

Tas gehaakt met RIO katoen - 50 gram per bol
Materiaal: 600 gram garen - (met rest)
Haaknaald 3,5
Steken: stokjes en vaste
    - granny stripe = 3 stokjes in hetzelfde gat.
Hoogte tas: 34 cm
Doorsnee tas: 25 cm

Het patroon van de granny bloem komt uit dit boek: hakelideen mit granny squares. Ik heb het ooit besteld via bol.com. Het schijnt dat dit boek nu ook in het nederlands te verkrijgen is! Het idee om deze tas te maken komt ook uit dit boek. De tas is bij mij van vorm gelijk maar in andere steken gehaakt.



Het patroon van de bloem kan ik niet op mijn blog zetten. Het is ontworpen door iemand anders en geen eigen patroon. Je kunt altijd een eigen vierkant maken, bv een granny square, de maat van het vierkant moet 12 x 12 cm zijn. 
Je hebt 6 x deze maat vierkanten nodig voor de tas. Haak ze aan elkaar vast zodat er een ronde ontstaat (zie tekening)

Wanneer je de 6 vierkanten aan elkaar vast hebt gemaakt dan ga je een granny stripe haken. Je haakt dit toer voor toer gelijk aan de tas vast. Eerst de bovenkant: 12 toeren granny stripe, dan 2 toeren in stokjes, dan 2 toeren vaste.
Draai de tas om en ga verder met de onderkant; 12 toeren granny stripe.


Voor de bodem haak je een ronde cirkel van +/- 12 toeren. Hier moet je goed opletten of de cirkel gaat passen in je tas. Tijdens het haken kijk je steeds of de bodem al past. Het aantal toeren van de bodem ligt eraan hoe strak of hoe los je haakt. De bodem haak je met 'vaste' aan de onderkant van de tas vast.

Ik heb de tas gevoerd met stof. Op de bodem van de tas heb ik een extra laag tafelzeil vastgenaaid om de bodem meer stevigheid te geven. Doe je dit niet dan wordt de tas veel slapper van vorm en wordt het meer een zak.
Voor de kleuren van de tas heb ik Rio katoen gebruikt en nog restjes van katoen die ik nog had liggen. In de webshop heb ik een pakket garen samengesteld om deze tas mee te maken.

De kleuren komen overeen met de tas die ik heb gemaakt. Alleen het turquoise blauw is vervangen door zeegroen. Het zijn
in totaal 12 bollen rio-katoen. 
Je kunt natuurlijk ook de kleuren zelf samenstellen.
Zo maak je het geheel naar je eigen smaak.


Heel veel plezier met haken en succes ! 

84 opmerkingen:

  1. Ik vind 'm ZO MOOI! Heel erg bedankt voor de beschrijving. Ik ga de tas zeker een keer proberen te maken.

    Groetjes, Liane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijpelijk dat je zoveel complimenten hebt gekregen voor dit vrolijk en kleurrijk rugzakje, hij is in èèn woord FAN-TAS-TISCH !

    Ik denk dat je veel mensen blij hebt gemaakt met de beschrijving, ik weet nog niet of ik eraan ga beginnen maar in ieder geval bedankt!
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Simpel....maar super fleurig en leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Preciosa¡¡¡¡ y los colores fantásticos¡¡¡

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij!!!!! Dankjewel voor dit geweldige patroon, ga hem zeker maken. Mijn Granny-tas is net af en ik krijg heel veel complimentjes, dankzij jouw duidelijke beschrijvingen en foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was idd. zelf al aan het puzzelen geweest maar dit is toch wat makkelijker,hartelijk bedankt,ik ga hem zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I am English but I have the book you mention! It's beautiful isn't it? I found it on a website and thought it looked lovely, so I put in the ISBN code in Amazon.co.uk. (The code is ISBN 978-3-7724-6738-7). It cost just over £10 something, no delivery charge. Obviously it is all in German but all the squares are charted so it should be OK. For anyone who has ordered Japanese books, its easier than that - you can at least translate bits of text if you need too. At the very least the pictures are gorgeous, there are some very pretty things that will inspire you.

    I love your version of the bag, the squares and colours you have used are really pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de tas echt zoooooooo mooi en vrolijk! Misschien leuk om eens een keer te proberen... ik heb tenslotte nog een tas nodig voor school! (:

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat maak je toch een fantastische dingen! Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I've also got this book and love it, mainly because of the super-cute pictures. But your bag looks soooo much nicer than the version in the book, very good job and lovely colors!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. daar wordt een mens blij van..zo een vrolijke tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou wel willen dat al mijn kleutertjes zo'n gymtas zou hebben, dan zou ik echt de mooiste kapstok van de school hebben:D

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh hij is leuk zeg! Ik heb dat boek trouwens ook. Leuk boek he?

    gr Meijra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. met zo'n tas wil ik ook wel weer naar gym!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Le cose che fai sono molto belle e abbini benissimo i colori, sei proprio brava ciao mgrazia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wow! Love it ! It's wonderful and the colors are sooo fresh:)
    Angie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. very beautifull and realy colorfull :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind hem Prachtig bendankt voor de beschrijving ga hem zeker maken, fijne week groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit vind ik echt weer té leuk!!! De kleuren zijn echt weer prachtig! groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wonderfull!!! Also wanna one ;-))
    Greetings and congratulation for this fantastic bag!
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha! Wat ben ik hier blij mee, want ik was naar aanleiding van de foto's die je eerder al plaatste, zelf begonnen.... Ik kwam er maar niet uit. Maar nu weet ik dus dat de bodem los is en later aan elkaar gezet. Super bedankt, nu kan ik verder. Ik maak hem in jongensuitvoering, rood, zwart en wit en straks een leuke piraat of iets erop. Hij komt op mijn blog als die klaar is.
    Haakgroeten van Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  22. nou daar maakt ze me de blits mee zeg...ga hem ook op slaan.
    misschien ooit eens een leuk projectje.

    grtjs
    handmade by jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een geweldige mooie tas met zulke vrolijke kleuren! Daar hou ik van! Deze ga ik ook bewaren, voor mijn how to do lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Der Rucksack sieht klasse aus,danke für die Anleitung

    Gruß Mimi

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor de uitleg! Ik heb toevallig 1,5 week geleden dit boek (NL versie) besteld en toen ik de tas erin zag staan, vroeg ik me af of je misschien door die tas geïnspireerd was geraakt. Ja dus! Ik moet zeggen dat jouw versie veel mooier, leuker en kleurrijker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ontzettend leuke tas!
    En ook zo helemaal jouw stijl met al die frisse kleurtjes!
    Je zou denken dat de zomer nog moest beginnen met zoveel kleur!
    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super leuk! En wat handig dat je een pakket samen heb gesteld! Ik ga eens aan mijn dochter vragen of ze zo'n gymtas wilt :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oooh, Nederland wordt steeds maar fleuriger door jouw haaksels..op een gegeven moment dan zien we ineens een "Hé-dat-is-een-haken-en-meer-tas" voorbij fietsen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super, bedankt voor de beschrijving. Ik ga 'm zeker eerdaags ook proberen te maken voor mijn kleine meid :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super leuk Claire! Want creëer je toch ontzettend veel moois.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  31. WUNDERVOLL!!!^^
    Danke, für die Beschreibung.;O)
    LG,*Manja*

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een prachtige kleuren .... dan krijg je zo een vrolijke tas waar je graag mee naar gym gaat een topper ..... Groetsss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wat een geweldige tas zeg en wat leuk dat hem met ons wilt delen.
    hartelijk bedankt
    en die kleuren geweldig......

    groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  34. que bolsa más bonita!! y esas lanas de colores maravillosas!
    Abrazos

    BeantwoordenVerwijderen
  35. hey dat boek heb ik ook... uitgeleend volgens mij...mmmmmmmmmm even terug vragen, want je tas vind ik helemaal hip!! fijn weekend en groetjes Paula ps ik ben benieuwd wat je voor je nichtje maakt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi, Ik heb op BOL.COM gekeken naar het boek en kom daar ook een Nederlandstalig boek tegen over Granny Squares haken. Zou dit een vertaling van het Duitse boek kunnen zijn (afgaande op de plaatjes op het kaft)?
    ISBN nummer is
    ISBN10 9058779246
    ISBN13 9789058779243

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Your bag is absolutely amazing! I keep looking at it in total wonder. I love it!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb het boek ook gelijk besteld. In het nederlands! Jouw tas is echt veel mooier! Mooie dingen maak je! Maar verder is het wel een heel gaaf boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. wat een leuke, vrolijke tas! Lijkt me een leuk projectje om voor een van mijn dochters te haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. hallo! Ik heb hem ook gemaakt. Jeetje wat ben ik blij met jouw beschrijvingen en foto's! Je bent een ware inspiratiebron!! De tas van jou is echt prachtig geworden, vrolijk en mooi vloeiend gehaakt.. echt prachtig..reuze bedankt voor al je haaksels en hiermee ideeen..groet,martine

    BeantwoordenVerwijderen
  41. This bag is lovely, you are very clever to have made it. I love your colour combinations. Thank you for the tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ben nu met de bodem bezig, mijn dochter kan niet wachten tot hij af is.
    En de tas is ook zo leuk om te maken, je wordt gewoon blij van de kleuren!
    Bedankt dat je dit fantastische patroon met ons wil delen.
    Groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Très beau sac! waouh! et
    quelles jolies couleurs pastels à la fois acidulées,
    merci pour ce beau partage
    FleurBelge

    BeantwoordenVerwijderen
  44. This is so bookmarked as a future make to make for my daughter :) It is so gorgous!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hai, ik heb de gymtas ook gemaakt voor een nichtje van mij................is erg leuk geworden! ik weet niet of ik je er een foto van kan sturen?
    Bedankt voor het leuke patroon!!!

    Gr. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hoi,
    Graag zou ik een keer over je tas willen bloggen en je foto's gebruiken, mag dat?
    Je hebt een heel inspirerend blog en vaak verwijs ik mensen ernaar!
    Groeten,
    Jeanet
    http://www.blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/
    jaffari@zeelandnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  47. hoi

    Ik vindt de gymtas echt geweldig, ik gaa hem zeker maken. Maar mag ik vragen waar je het hengsel hebt gekocht, want dat maakt het wel helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik word helemaal vrolijk van deze tas. Hij tas staat al tijden op mijn wensenlijstje maar ik schrik terug voor het maken van de voering, de hengsels en het tunnelkoordje.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. enorm mooi!!!! aanleiding tot het proberen van...... maar dat komt een keer goed, heb je link gebruikt in mijn blog'
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/2012/08/gym-tas-haken-wordt.html
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hallo,

    Je vraagt om toestemming te mailen voordat er een foto van je blog elders wordt geplaatst.. kun je me dan je mail adres geven, dan kan ik uitleggen waarvoor ik graag een foto van jouw leuke blog op dat van het Handwerkcafé Waddinxveen wil plaatsen.
    Alvast bedankt.
    handwerkcafewaddinxveen at g mail punt com

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik heb de tas ook gemaakt! Het gahaakte gedeelte is nu klaar, maar hoe maak ik een voering in de tas? En maak ik eerst een voering en dan de bodem er onder, of andersom?

    Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  52. De tas is geweldig! Voor sinterklaas heb ik ook het boek met de granny squares gekregen. Erg leuk! Nu ben ik ook met de tas bezig. Ik vraag me alleen af hoe jij aan de draagband komt.
    Groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Maak je ook dingen op bestelling? Ik kan zelf niet haken en zou wel heel graag iets willen en hou van jouw stijl en kleurgebruik.

    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Is het nog mogelijk het garenpakket te bestellen voor de gymtas?
    Ik kan nl de webshop niet vinden.
    Heb je ook een huisadres of is het alleen mogelijk via de webwinkel?

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wat een schitterende tas die jij gemaakt hebt is veel en veel mooier dan uit het boek. Van al de prachtige kleuren word ik ook vrolijk. Hoop dat ik dat Rio Katoen kan bestellen of andere in die mooie kleurtjes want ik woon in Noord Oost Florida maar ga zoeken op the net.
    Hartelijk dank hoe je beschrijft hoe je het gmaakt hebt ik wil het dol graag proberen.

    Yoka

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat ontzettend mooi, ik hoop dat ik dat ook nog een keer kan maken (als ik wat geleerder ben in het haken! ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Hi., I LOVE your blog its gorgeous and this lovely bag is brilliant. (Do you speak English ? ) I was wondering how did you put the tabs in for the strap., on the picture it looks like it is inside the crochet ? Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Heel erg mooie tas, inderdaad veel mooier dan die uit het boek!!! Zo mooi dat ik hem heb nagemaakt voor mijn zoon, met sterren ipv bloemen en wat minder roze maar... Het is mijn eerste grotere haakproject en het is gelukt! Erg bedankt voor je patroon/beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Heel graag wil ik van je weten welke steek je hebt gebruikt voor de draagband van de gymtas. Ik moet nog voeren en afwerken en 12 oktober cadeau geven aan mijn kleindochter!
    Gr. Yria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De draagband is niet gehaakt. Gekocht band en dit is vastgenaaid met de naaimachine. succes! groet, Claire

      Verwijderen
  60. Ik heb net de tas gehaakt voor mijn kleindochter Sienna, ze was er zo blij mee. ik heb hem op facebook geplaatst en kreeg hele leuke reacties, zelfs van een neef van mij! Hij wilde er ook een met al die vrolijke kleurtjes, dus weer aan de slag! Bedankt voor het patroon en jullie boek is ook zo inspirerend. Alleen de kleuren maken me al blij! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hallo,
    Is het pakket katoen te bestellen voor de super leuke gymtas?

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Heel mooi, deze tas heeft mijn insparatie gegeven.
    Ik ben de tas aan het maken,niet met bloemen in de granny's maar met uiltjes en wat andere kleuren.
    Hij wordt voor de dochter van mijn zus die zal hem geweldig vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  63. I love this bag. I have visit your blog from different websites, so i finally i stay here. I follow you. I f you want to visit my blog http://30ypunto.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Beautiful, beautiful! Really a great job!!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik kan zelf helemaal geen haakervaring, heb het nog nooit gedaan. Maar ik vind hem erg leuk. Is het mogelijk om een te bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Geweldig die tas. Ik heb deze inmiddels ook geprobeerd te maken. Het is mijn tweede haakproject, maar wie niet waagt wie niet wint. Ik heb de foto op mijn weblog gezet met een link naar deze pagina.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Gaaf!! En met het lezen van je blog kwamen al die herinneringen ...hahaha. in augustus is kleindochter jarig. En dit is leuk om voor haar te maken. Dankje voor het delen. .

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Die wat Afrikaans verstaan, dis baie mooi, kry 'n mens die boek in Suid Afrika ook, sal baie waardeer as iemand my kan laat weet waar om die boek te koop, nogmaals baie mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Hoi, Ik heb je gymtas ook gehaakt en hij is superleuk geworden. Mijn nichtje krijgt er veel complimenten over. Het was een leuk project om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Heb hem ook gehaakt. Ben bijna klaar. Wordt er erg blij van. Dank je wel voor het leuke idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. As soon as I saw this I knew I had to make it - here it is! http://wp.me/p4xSJV-mt

    BeantwoordenVerwijderen