woensdag 8 juni 2011

Patroon beschrijving voor de granny square tas.

De tassen; groot en klein:
Hier volgt een eenvoudige beschrijving
hoe je de tassen zelf kunt maken.
Patroon tekening: Granny square.
Voor de tas haak je 5 toeren
.
(foto is 4!)


MateriaalRio-katoen.
Haaknaald: 3,5.







Dit, wat je op de foto ziet,
is wat je nodig hebt voor de kleine tas. 

Voor de grote tas heb je nodig:
4 granny's voor de bodem/onderkant. 
12 x 2 = 24 granny's voor- en achterkant.
6 granny's voor de zijkanten.

Als je de hele tas aan elkaar gehaakt heb,
haak je aan de bovenkant van je 
tas 3 toeren in 'vaste'.
Zo zorg je dat je tas aan de 
bovenkant mooi strak wordt en niet 
te wijd uit gaat staan. 
Ook is dit de rand waar je de voering 
aan vastzet (met de naaimachine): de 3 
gehaakte toeren in vaste.
De hengsels haak/of naai je er pas aan als
je hele tas gevoerd is met de stof.
Zorg voor stevige, stugge stof.
Dat zorgt dat je tas straks ook steviger is.

Maat tas klein
26 cm breed, 9 cm diep, 18 cm hoog.
Hengsel: 33 cm
Maat tas groot: 
35 cm breed, 9 cm diep, 27 cm hoog. 
Hengsels: 70 cm lang.



Het leren hengsel heb ik online
besteld bij Laurierboompje  
Ze zijn 70 cm lang zodat de tas over je
schouder kan.
Gehaakte hengseltjes: kettingsteek 55x.
Daarna 4 toeren in vaste haken.


Heel veel plezier met het maken van de tas.
Er zijn natuurlijk nog veel andere kleuren
en kleurcombinaties te bedenken.
Dus ieder exemplaar kun je helemaal
in je eigen kleuren samenstellen.

Succes!

62 opmerkingen:

  1. geweldig Claire, wat een kleurenpracht en fantastisch dat je de werkbeschrijving hebt gemaakt!
    Fijne dag, liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg bedankt! En wat een duidelijke en mooie beschrijving heb je gemaakt. Ik ga de tas zeker een keer proberen te maken.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je duidelijke omschrijving.
    groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. te gek! zo fijn dat je alles wilt delen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn hardstikke mooi geworden!! Echt te gek.

    Heb mijn Rio garen al een paar dagen in huis, en vroeg me af met welke naald ik het moest haken!

    Bedankt voor de duidelijke beschrijving!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waaaw, dit is echt super! Ga ik zeker proberen....als de rest is afgewerkt:-)
    Groetjes, Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supercool, dankjewel! Misschien toch eens rio garen bestellen, ik hoor er zoveel goede dingen over!
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ļoti skaista soma sanākusi, super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de geweldig duidelijke omschrijving! Deze komt hoog op mijn wanted lijst.

    Fijne dag en nogmaals complimenten voor je tassen.

    Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Duidelijker kan niet. Super. Bedankt.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je patroon te delen, ze zijn supermooi!

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt dat je dit patroon met ons wilt delen. Het ziet er super duidelijk uit.
    groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow!!! Echt super leuk...dit ga ik ook eens uit proberen.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat lief van je... een patroon van je tassen en zo duidelijk met foto's. thanks gr Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog es een poging tot reageren:-)
    Ik vind je tassen geweldig, en ook die komen op mn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. super leuk...


    bedankt voor je Totorial.

    groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke tassen heb je gehaakt, zeg! En zo'n goede beschrijving erbij!
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prachtig is de tas. Wil deze in onze vakantie maken, maar helaas lukt het me niet het patroon uit te printen. Wie kan me helpen?
    groetjes Alied

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat was ook mijn idee, 'bijna-naamgenoot' Alied. Een heerlijk handwerkje voor in de vakantie. Mijn handen kunnen toch niet helemaal stilliggen dan. Bedankt Claire voor de patronen!
    Groeten, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mooi zeg! En wat een mooie duidelijke beschrijving, het kriebelt om te beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hulde voor de prachige beschrijving ! De tas is super !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Claire,
    Ik wilde even zeggen dat ik al een poosje geniet van je leuke logjes en haaksels :D
    Dit patroon is zeker het uitproberen waard!

    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. SUPERMOOI en dank je voor de info, nu weet ik waarvoor ik mijn granny's kan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hij staat op mijn lijstje, nu nog tijd vinden... En bedankt voor de link naar de hengsels!
    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      De granny's lukken goed, maar hoe worden de bloemetjes, de hengsels, het lusje en knooplusje gemaakt?
      Wie kan me helpen aan een omschrijving of patroon?
      groet michelle

      Verwijderen
  25. Dank je wel voor het super duidelijke patroon!Nu nog de tijd!Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat enorm leuk en fijn dat je dit met ons wilt delen. Ze zijn echt super gaaf je tassen. Ik ga het zeker uitproberen maar eerst 2 andere lopende projecten afronden. Als je wilt weten wat ben je welkom op mijn blog.
    Groetjes Francoise

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb mezelf vandaag wat van jou vrolijke kleurtjes rio katoen cadeau gedaan, ik ben erg benieuwd hoe het er in "real life" uit ziet, de kleuren op je fotos en je mooie creaties zijn zo gaaf, leuk leuk leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een ontzettende leuke tassen heb je gemaakt, die wil ik ook graag maken. nap werk hoor.
    Dank je wel dat je het patroon wilt delen.
    grtjs en een fijne dag nog gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dankjewel voor de beschrijving! Gaat in de to-do-map, maar wordt zeker niet vergeten! Eerst even mijn japanse bloemetjes afmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw wat een leuke tas! Dit wordt mijn vakantieproject! Bedankt!
    En ik ben erg benieuwd naar je nieuwe creaties!
    Groetjes,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben hier druk mee bezig, nog 9 granny squares en dan kan ik het in elkaar zetten!
    dank je wel voor de beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ja hij is bij mij af!!!! en hij is zo leuk krijg er erg leuke reacties op:d

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Geweldig bedankt voor dit idee!
    mijn tas is af... zitten heel wat zwemlesuurtjes van dochterlief in ;)

    Ik heb hem verstevigd met doorzichtig dik tafelzeil aan de binnenkant, tussen haakwerk en stof in. Zo blijven je spullen ook droog met dit hollandse weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wat een leuke site hier. Als activiteitenbegeleidster doe ik wel weer verschillende ideetjes op! Dit weekend maar eens een voorbeeldtasje maken. echt top!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wat een supermooie site ik ben de tas aan het maken althans ik probeer het

    BeantwoordenVerwijderen
  36. wat een leuke tassen! Ik wil er ook een maken voor mijn dochtertje maar ben nog maar net begonnen met haken. Kan iemand mij helpen met de tekens van het patroonm voor de granny square? ALvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi,

    Ook ik ben nog maar net begonnen met haken en ben ook bezig om deze tas te maken, gaat goed tot nu toe. Bedankt voor het delen van de patronen aan de foto's te zien ben jij ontzettend handig met de haaknaald hopelijk kom ik ook nog eens zover hahaha.
    Als ik hem klaar heb zal ik proberen om een foto te sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. kun jij mij dan misschien even de tekens uitleggen? Je maakt eerst een ring van 4, en dan een ketting van 5 en dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo haak maatje,wat een mooie tas,ik haak veel,maar nu ik deze tas zie,ben ik helemaal enthousiast.Bezoek deze site voor de eerste keer,ga ik zeker vaker doen.Met groet Rieja.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo
    ik wil ook een poging doen maar ben mijn boekje kwijt waar de beschrijving in staat
    met hoeveel losse begin je?

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Goedendag
    Ik vindt jouw Granny`s erg mooi,en wil hem dan ook graag proberen te maken.Maar ik kan alleen een geschreven patroon lezen en niet een tekening.Zou je mischien hem willen schrijven of dat iemand dat doet die hem al heeft gemaakt???

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Echt super leuk, alleen wil ik hem zelf ook maken maar dat gaat niet lukken, want euhm ja ik kan geen getekene patronen lezen, als er nou bij zou staan waar je begint en eindigt en wat welke steken zijn dan wel, Kan je me dat mailen? : djdette@gmail.com :)

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Super Leuk!!

    Heb je nog tips voor het voering stof waar je dat kan bestellen en heb je dat met de hand aan elkaar genaaid?

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Super leuk, ik ga de tas maken.
    Groetjes Henriet Wiersum,
    www.kiekeboefjes.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een ontzettend gave tas!! Ik kan net sinds een paar weekjes haken, maar ben er al achter de de Granny Square heel makkelijk is. Dit wordt mijn volgende projectje :-D Alleen vroeg ik me nog af van wat voor materiaal de tas gehaakt is en met welke haaknaald. Ik heb thuis een 4mm haaknaald en een bol wol van de Zeeman om te oefenen. Maar wol is, heb ik gemerkt, niet echt ideaal.

    Groetjes, Luana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Luana, de tas is gemaakt van katoen garen. Catania is een lbekende merk of riokatoen. Je haakt dit katoen met naald 3,5. Katoen blijft mooi en gaat niet pillen zoals bij het acryl garen. Succes! Groeten Claire

      Verwijderen
  46. Wat een leuk model! Ik ben zonder patroon met een tas bezig
    en vroeg me af of het met recht kanten zou lukken. Ja dus!

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. geweldige tas, en heerlijke fleurige afbeeldingen. Net m'n eerste twee granny squares gehaakt met een bolletje grijs en wit dat ik nog had liggen. Vindt je het goed als ik de foto's van je tas pin op Pinterest? (pinterest.com/paulinevemer)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hallo Claire,

    Allereerst mijn complimenten voor je site en je mooie haakwerkjes, (ben niet aan het slijmen hoor, hihi)
    Maar mijn vraag was, dat patroon voor die granny square tas hoeveel steken moet ik opzetten en welk nr haaknaald gebruik ik enz. enz.
    M.a.w. mag ik dat patroon??

    mvg Marian Verhulst

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Bedankt voor het delen! Ik heb er ook eentje gehaakt, moet nu nog binnenvoering en schouderband bevestigen. Heb een foto staan op http://renskeswereld.blogspot.nl/2012/06/tassen.html

    Je inspireert me trouwens ontzettend, bedankt daarvoor!

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat ontzettend leuk, deze tas! Ik heb net een kussen gemaakt, ook in vierkantjes-stijl maar ben nog een beginner en zit met voor jullie misschien simpele dingen te worstelen, zoals: hoe naai je die voering dan aan de tas, doe je dat met de naaimachine? Zie je dat dan niet en heb je dan de gehaakte katoen of de voering naar boven onder de naaimachine?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. ik heb van de week het kleine tasje gehaakt, super leuk! Zag dat je nu een blog break hebt, maar even laten weten dat ik jou link op mijn blog heb gezet. wees een keer welkom terug als je zin hebt.
    www.yeledfashion.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat superleuk! Ik was meteen verkocht toen ik deze zag. Ben bezig met de granny's en hoop dat het gaat lukken. Ik haak pas een paar weken, maar ben helemaal om :)
    Bedankt voor je patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. mooi! hoe noem je de voering-stof die je gebruikt hebt voor deze prachtige handtas? Waar is deze te koop, online of...? deze is precies waar ik op zoek ben, maar helaas, zonder resultaat. Alvast heel hartelijk bedankt. groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen