woensdag 16 maart 2011

Gehaakt rokje


Vanmiddag was ik er nog mee bezig, de laatste 'golfjes' en toen
afwerken en 'opleuken'.
En ... hij is af. In het late middag zonnetje kon ik nog net de
foto's maken.
Het rokje heeft wat leuke details gekregen
en hij is helemaal SUPER geworden:
een klein zakje
(kan niet echt iets in hoor),
hartje met lief knoopje aan het koortje en kleine roosjes van stof erbij.

Ik vind hem helemaal schattig en ben zeer tevreden over het eindresultaat!

Ze is nu klaar voor het mooie weer!
Het rokje heeft een mooi randje aan de onderkant gekregen wat een beetje schulpt. Samen met de vrolijke legging en der nieuwe schoenen kan ze zo op stap.
(moet ze eerst nog even beter worden, ze ligt nu ziek in bed)

Mocht je ook zin hebben om dit te maken?
Dit is het haakschema wat ik heb gebruikt.

Het is prettig om te haken en ik vind het prefect voor een rokje omdat het vrij 'dicht' haakt. Van het rokje zelf heb ik geen patroon.

Dit is hoe ik te werk ben gedaan:

Je haakt 2 panden (voorpand en achterpand)
Ik ben begonnen bovenaan in de taille.
De rand/boord heeft 6 toeren in 'vaste' gehaakt.

Daarna ben ik begonnen met de boogjes zoals op patroon tekening A.
Omdat ik in de taille begonnen ben zie je het in het rokje terug
als op foto B.

Na ongeveer 20 cm ben ik een andere steek gaan haken. Hier haak ik 5 stokjes in 1 gat. Het haakwerk valt hier meer open en gaat een beetje golven.
Op de overgang van de 2 verschillende steken heb ik een witte schulprand gehaakt. De grijze onderrand heb ik alleen in stokjes gehaakt en afgewerkt met een wit randje, in 'vaste' gehaakt.
Succes!

(Al het garen is het rio katoen)

51 opmerkingen:

  1. Ik vind 'm super! Vooral ook alle 'versieringen' eraan maken 'm af. Wordt maar snel beter dan kun je paraderen met dit moois :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk vrolijk lente(zomer) rokje! Leuk die accentjes, die maken het helemaal 'af'. Beterschap met de kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk! Helaas krijg ik mijn dochter niet aan een gehaakt rokje....(heb het geprobeerd, maar helaas)
    Misschien als ik haar deze laat zien morgen....?
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is hij superleuk geworden!!

    Groetjes, Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh wat prachtig ! Zo mooi...
    Ook mijn dochter zal zo'n rokje niet willen dragen ...ze is 27jr......
    Maar ik vind het heel mooi....

    Groetjes uit Belgie

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het errug schattig!
    Wil eigenlijk wel zien hoe hij aan is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk rokje. Ik ben er helemaal gek op dat soort rokjes, en ik weet dat mijn twee dochters van 4 en 6 jaar ook het helemaal geweldig zou gaan vinden. Maar jammer genoeg haak ik niet veel, of bijna nooit. Ik kan het wel een beetje, maar heb weinig tijd ervoor. Misschien moet ik het wel een poging wagen? Maar jaa, dan moet ik meteen twee maken ben ik er bang voor. Hmmm!! Moet er nog over nadenken. Jij verkoopt ze toevallig niet ook?
    Gr. Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super!!! Die wil ik ook :-)!!
    Morgen een haakworkshop... wie weet kan ik over drie jaar ook zo'n creatie maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, mooi gemaakt! En de prachtige details maken het in stijl af. Terechte trots, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hartstikke leuk gedaan, ziet er vrolijk uit.

    gr. Meijra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love, love, love that skirt! I'd like to make one for my daughter, too but I'm not quite sure how. I'll give it a try soon. Thanks for the inspiration :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik volg je blog nog niet zo lang .. maar nu wel!!
    Ik vind dit rokje echt zo fantastisch!! Ik word er blij van als ik dat zie ....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. echt een leuk én vooral vrolijk rokje!!
    Ik kijk regelmatig op je blog, je maakt zulke leuke dingen, heb ik ook weer ideetjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig rokje!! Ik zou zo weer een meisje willen zijn...wat denk je, kan je zoiets ook nog dragen als je 43 bent???

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Claire, wat mooooi, nu moet ik ook voor mijn girl aan de haak, we zijn compleet hotel de botel van deze creatie! Ik heb ook weer rokjes (minimaatje) gehaakt, kom je kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, diepe buiging. Word zo blij van de kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een super creatie! Hier kan ik van genieten.
    Zelf pas begonnen met bloggen en haken.
    Het zou leuk zijn als je een keer een kijkje neemt.

    Liefs Jaba Girl,
    www.jabagirl.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig is hij geworden, ga dit ook eens maken voor mijn dochters, eerst voor die van vier. Maar ik denk dat die van 12 hem ook wel leuk zal vinden.
    Dank u om het delen van de info

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldig rokje! Voor onze jongste zou ik een rokje maken met Afrikaanse bloemen, maar ik vind deze ook erg leuk. Ik kan alleen geen patroon lezen, dus hoe moet ik verder na de 6 toeren met vasten?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super zeg!Dat is een boel inspiratie!
    dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig resultaat!
    Geniet van je weekend en ik hoop dat het meisje van het mooie rokje weer beter is...
    liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben begonnen - een pand klaar, de andere nu voor de helft. M'n dametje kan eigenlijk niet wachten.. Met dank voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat moedig om er gewoon aan te beginnen zonder patroon!(vind ik echt hoor, voel mezelf al redelijk brutaal als ik qua grote van draad en haaknaald afwijk van het patroon)Vind trouwens ook dat je een geweldig gevoel heb qua kleur en patroontjes bij elkaar zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. GEWELDIG!! Jee... wat een leuk rokje zeg.
    Hopelijk krijg ik dit ook nog eens voor elkaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. L.S.,

    Hoe kom ik aan een patroon voor het gehaakte rokje?

    Groetjes Jos.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bedankt voor je patroon / inspiratie! Ik heb hem iets veranderd, en zowel ik als m'n dochter is er erg blij mee! (Én ik krijg erg veel leuke reacties!!)
    http://wp.me/pK2DW-CV

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag wat een prachtig rokje, heerlijk als je dat zo kunt maken! Mijn meisje is er helemaal weg van! Is er een mogelijkheid dat ik aan dat patroon kom? Ik heb 2 meiden. 1 meisje maat 104 en mijn andere meid maat 80.

    Ik hoor graag van je.

    Hartelijke groet
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  28. kun je mij het patroon ook mailen ik ben er helemaal weg van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Geweldig rokje. Graag zou ik ook het patroon/ de beschrijving ontvangen...

    vr.gr. Rianne de Jong - Voorthuizen

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een geweldig rokje!
    Graag zou ik van dit rokje voor maatje 110-116 de werkbeschrijving willen ontvangen per mail.Kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, leuk dat jullie het rokje ook willen maken. De werkbeschrijving stond onder de foto's van de stekentekening. Maar ik zie dat dat er niet meer staat! Ik zal kijken of k het er terug op kan krijgen. Ik heb geen werkbeschrijving ergens anders en ik heb op dit moment geen tijd om het te maken. Sorry! Ik zal kijken wat ik kan doen...l. Groeten, Claire

      Verwijderen
  31. GEWELDIG!!!! Ook ik wacht met smart op deze werkbeschrijving!!
    Claire; wat heb je toch een super mooie/leuke site!!!
    Groetjes Elvira

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Claire,
    Ik zou graag het rokje namaken.
    Kun je enige uitleg geven bij de 2 "patroontjes" die je bij de laatste foto hebt staan qua steken? Heb je ook een patroon van het bloemetje wat je erop gemaakt hebt?

    Alvast bedankt, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hallo,

    Ook ik vind het een heel leuk rokje, maar ben niet zo goed in het tekening lezen van patronen....
    Het viel me op dat er een groot wit vlak onder het stuk stond. Ik heb het met de muis geselecteerd en wat blijkt; je tekst is niet weg, maar blijkbaar is het lettertype wit geworden!

    Als je dat stuk dus selecteerd met je muis, komt de tekst te voorschijn. Dus misschien is het mogelijk om het lettertype weer zwart te maken dan is je beschrijving van het rokje weer gewoon zichtbaar! Ik heb het stuk even gekopieerd naar een word bestandje, printen en hop in mijn mapje "nog te doen" gestopt.

    Hopelijk kunnen jullie hier wat mee, want ik zag dat er veel belangstelling was voor het patroon.

    Groetjes Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik vroeg me af of je ook steken bent gaan meerderen voor je van steek veranderd bent? Op de foto ziet het eruit als het rokje reeds wijder wordt boven de witte kantrand. Het is in ieder geval een erg mooi rokje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik snap het patroon niet helemaal... De stokjes tekens snap ik nog maar wat betekenen die streepjes er tussen in en het puntjes?
    Zou je me kunnen helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo Claire. Ik ben het rokje aan t maken. ik wil graag weten hoe je het onderste gedeelte met die 5 stokjes hebt gedaan? Zo te zien heb je er geen vaste meer tussen, maar een losse, zodat er een gat ontstaat. Heb ik dat goed gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Het is al even geleden dat je dit geschreven hebt ;-). Maar het rokje is nog steeds errug leuk!!
    Ik heb het gemaakt voor mijn kleindochtertje en ben heel blij met het resultaat.
    Als ik erover ga bloggen zal ik hiernaar linken.
    Bedankt voor het patroon!
    Groetjes, Nelleke
    NB. toen ik "rokje haken" googlede kreeg ik jouw patroon op een ander blog, alsof het van diegene was. Hier kun je het vinden: http://patronenenzo.blogspot.nl/2012/07/rokje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo, het lijkt mij erg leuk om te maken, maar ik snap het schema niet. Kun iemand mij vertellen wat de punten (1e toer) en de strepen (rechtopstaand) zijn?
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hb dus hetzelfde probleem. Ik heb 6 toeren van vaste en dan kom ik niet verder. Moet ik nou eerst een toer halve vaste maken? en welke steken zijn de rechte strepen? Ik zou het ook erg op prijs stellen als iemand ditkon verhelderen. Alvast heel erg bedankt!

      Verwijderen
  39. hallo
    ontzettend gaaf rokje . wat voor maat? en je meerderd niet? gwoon twee rechte lappen of mis ik iets?
    wat voor garen en haaknaald? vr gr

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik ben er al aan begonnen en loop nu vast. Ik heb 6 toeren van vaste gehaakt en dan kom ik niet meer verder. Moet ik nou eerst een toer halve vaste maken? en welke steken zijn de rechte strepen? Ik zou het ook erg op prijs stellen als iemand dit voor mij kan verhelderen. Alvast heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen