vrijdag 18 februari 2011

Gehaakt tasje met bloemen ...... met patroonbeschrijving.


Het tasje waar jullie al een glimpje van hadden gezien 
in een vorige post 
is nu helemaal af en hier is ie dan.........
en..... ik vind hem L E U K!!!!!

Het is een super vrolijk
 en ook erg handig 
tasje geworden.
(nu nog in gebruik voor mijn bolletjes..... )

Het tasje heeft een omslagrand aan de bovenkant.
Deze rand kreeg een witte schulprand.
Daarna haakte ik 22 bloemen in allemaal verschillende kleuren en
zette deze bloemen vast op de rand, boven de witte schulprand.

Het tasje kreeg 2 korte hengsels en 
daardoor is het een soort mandje geworden.

Wil je ook werken met dit garen?
In mijn webshop: www.cieb.nl vind je 
de garen die ik voor dit tasje heb gebruikt!

(Het model van het tasje is een eigen ontwerp)


De patroon beschrijving van het tasje:

Zet een ketting op van 40 steken en haak het hele patroon in dezelfde steek die als volgt is: toer 1: vaste, toer 2: stokjes; nieuwe kleur in toer 3: vaste, toer: 4 stokjes, nieuwe kleur toer 5: vaste, toer 6: stokjes.... en zo verder. 
Dus de toeren om en om in 'vaste' en 'stokjes' wissel je af.

Het tasje heeft een brede bodem en hoe je dit haakt zie je op de volgende 4 foto's. Je moet hier 9 steken meerderen en dit doe je zo;

Nu zit je in het totaal op 49 steken per toer. 
Je haakt zo door in dezelfde steek tot je op de breedte zit van 40 toeren. Na 40 toeren haal je de 9x gemeerderde steken er weer af en haak je verder op 40 steken naar het einde van je pand toe. 


Zie foto 5 (hieronder) welke vorm je moet haken. Deze vorm haak je 2 x.

Wanneer je beide panden af hebt werk je eerst de draadjes af voordat je doorgaat met het in elkaar zetten van het tasje.
Bij foto 6 zie je hoe je de panden aan elkaar haakt. Je legt de panden met de mooie, goede kant naar binnen toe op elkaar. De zijkanten en de onderkant moeten eerst aan elkaar vast. Er ontstaat dan een hoek in je werk en deze hoek blijft open! (zie foto 8) Deze hoek zorgt er straks voor dat je een brede bodem krijgt.
Voor het dicht haken van de hoeken moet je de opening plat leggen en wel zo, dat de naad van de bodem en de naad van de zijkant op elkaar komen te liggen. Dit heb ik proberen te verduidelijken op de foto hierboven. Wanneer deze 2 recht bovenop elkaar liggen haak je de hoeken dicht en dan keer je het tasje om zodat al de naden aan de binnenkant van het tasje zitten en de mooie kant weer aan de buitenkant zit.

Daarna heb ik de bovenrand omgeslagen en er met wit katoen een grote schulprand aangezet. De schulprand heeft 7 stokjes in 1 steek.

Haak daarna 2 hengsels. De lengte hiervan kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen. Ik heb ze kort gehouden, zo wordt het tasje een soort 'mandje'. 

Op de omslagrand zitten 22 gehaakte bloemen. 
Ik heb hierbij de kleuren van het tasje gebruikt maar ook andere kleuren om het zo tot een vrolijk geheel te krijgen.


Ik hoop dat de beschrijving duidelijk is en dat je al zin hebt om hiermee aan de slag te gaan.


Succes!...en een goed weekend allemaal!

104 opmerkingen:

  1. vindt het helemaal geweldig die tas, leuk.
    enne die bloemetjes hoe haak je die, of staan die ergens anders op je blog[de beschrijving]

    fijn weekend
    groet Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hem ontzettend leuk geworden, en wil hem ook graag gaan maken. Lief van je dat je het patroon gegeven hebt.

    gr. Meijra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Claire, what a beautiful, beautiful post!!!!!!! I am so sorry I don't understand your language.
    Have a very nice weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een werk ! Hulde !
    Ik hou het maar bij kleine haakprojectjes. Zoals de bloemetjes bijvoorbeeld ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You winner... My favorite posting of the day. Great color. Great pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend!!! Bedankt voor het delen! Krijg opeens weer inspiratie!! dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi zeg! Bedankt voor de heldere uitleg.

    Hartelijke groeten, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige tas gemaakt van schitterende kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig mooi tasje en wat heb je er weer mooie foto's van gemaakt!! Toppie!
    Je inspireert me steeds weer met je mooie foto's!
    Liefs,
    Mriek

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke tas en met tutorial! Fantastisch!
    Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk! En hele mooie kleuren, ik ga binnenkort eens neuzen in die webwinkel van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. That is a really, really cute bag! I just love all the colors and the cute flowers! I will give it a try someday but the pattern is not so clear using Google Translate. But I will try!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Claire, your works are very beautiful! Congratulations!
    Ich spreche auch Deutsch - und sehe das ich deine Sprache sogar verstehe! Das ist gut! Kannst Du es verstehen?
    Sehr schöne Häkelei. Grüsse aus Brasilien,
    Marion von dem blog Criações em família & cia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super dat patroon. En ik kan gelijk aan de slag ;-) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind de tas/mandje het geweldig geworden. Wat een gezellige kleurtjes. Bedankt voor het patroon. Ik ga het eens goed bestuderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een vrolijk tasje om al die gekleurde wol in op te bergen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijk vrolijk en kleurrijk tasje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig, vrolijk tasje is dat geworden. Leuk voor al je bolletjes wol. Je wordt er ontzettend vrolijk van.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een ontzettend leuke tas heb je gemaakt. Ik haak nog niet zolang, maar dit wil ik heel graag gaan proberen. Bedankt voor het patroon erbij.

    Groetjes Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooo wat een snoepie..die ga ik bewaren.leuk vakantieklusje.Vrolijke kleurtjes heb je gebruikt,super!Bedankt voor de beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een fleurige tas
    en bedankt voor het patroon
    heb hem even opgeslagen
    Groetje sanita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik wilde een berichtje in je gastenboek op je nieuwe internet winkeltje plaatsen, maar hij pakt iedere keer de code niet, terwijl ik goed let op hoofdletters enzo hoor...

    Dit is het brerichtje wat ik wilde plaatsen:

    Gefeliciteerd Claire met je nieuwe webwinkel. Je hebt mooie kleuren bolletjes en voor een leuke prijs. Ik kom gauw een keertje bij je shoppen!
    Voor nu heel veel succes met je winkel.

    Groetjes,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben onder de indruk! Wat een mooi tasje is het geworden. Trouwens jouw foto-presentatie is ook geweldig hoor, een lust voor het oog :)
    Dank je wel, veel suc6 met alles en nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig kleurrijk mandje met inhoud en dank je wel voor het patroon.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, wat een prachtig mandje! Zo lekker vrolijk. De bloemen erbij maken het helemaal af. Erg mooi.

    Liefs, Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een vrolijkheid :-). Laat het voorjaar maar komen!
    Fijne zondag,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Schitterend! Prachtig! Wat een gave tas! Mooie kleuren, die moeten we beslisd eens maken! Bedankt voor de beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Echt leuk geworden, je wordt toch helemaal vrolijk van die kleurtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vanuit een zonnig en sneeuw vol Italië,wat een waanzinnige mooie tas!!!Die kleuren zijn zo mooi!!Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw, die is echt leuk zeg. Daar worden we vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Fantastisch!! Ik ga deze zeker ook maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. brava mi piace la borsa colorata con i fiorellini
    ciao rossana

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik ben eraan begonnen. Leuk! Ga je tippen bij Freubelweb.nl :-)
    Groetjes
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  35. O, daar sta je al op! En terecht :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Can anyone translate into English? this is such a charming basket.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik ben begonnen hoor! Het is zo'n schattig tasje!! Zeker nu voor op de paasontbijttafel of zo...ter decoratie. Met dit weer en dit vrolijke tasje kan je dag niet meer kapot :).

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi,
    Het mandje is klaar. Ik heb mijn eigen garen (catania) gebruikt, dus het is wat kleiner geworden. Heel erg leuk om te doen. Heb er weer wat bij geleerd :-). Dank je wel!
    Groetjes
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Geweldig....viavia kwam ik op je blog!
    Prachtig wat ik hier allemaal ziet.
    Hoewel mijn grootste hobby kaarten maken is, haak ik ook graag.
    Ik ben volger bij je geworden....dan kan ik je een beetje in de gaten houden:)
    groetjes
    Neline

    BeantwoordenVerwijderen
  40. OOh wow dit is echt heel erg leuk.Via deze is ook leuk.Ben ik hier terecht gekomen.Ik kijk mijn ogen uit!!!
    Ik scrapkaarten en maak layouts.Maar sinds kort haak ik ook samen met mijn moeder bloemen enzo.Dus ben een beginner.Maar ga zekers deze tas ook maken,helemaal mijn ding.Bedankt,ben je volger geworden en kom gauw even weer neuzen.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat ontzettend leuk dit tasje, ik ben er helemaal weg van. Je hebt een geweldig mooi blog gelijk met stip bovenaan mijn favorieten gezet. Ik blijf je volgen meis

    Groeten en liefs
    Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Super Leuk!Mooie vrolijke kleurtjes en de bloemetjes vind ik ook super , ik ga gelijk aan de slag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wauw, wat maak jij geweldige dingen zeg! Echt suoer kleurtjes!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. wow wat leuk!
    duidelijk ook!

    alleen de bloemen lukken mij niet
    zou je die nog 'ns uit willen leggen/schrijven?

    alvast bedankt

    groetjes, marina

    BeantwoordenVerwijderen
  45. What a nice blog:)) greetings from Turkey:))

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hoi een vraagje kun je de afmetingen van het tasje doorgeven en de beschrijving van het bloemetje

    BeantwoordenVerwijderen
  47. staat inmiddels hoog op mijn graag-te-maken-lijstje! superleuk bedacht, ik wordt zo blij van die kleurtjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik ben 'm aan het maken!
    Wat is -ie leuk!
    Ik wil de bloemetjes ook maken.
    Heb je daar misschien ook een beschrijving van?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. You're bag is wonderful! So cheery! I want to make one myself. Thanks for the instructions.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. stupid fuck you you are a fucking bitch you nerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Doe ff normaal ofzo? Dit is hartstikke vrolijk en leuk! Zelf kan ik het niet maken want ik heb niet zoveel wol maar ach, wel superleuk toch ?? xxxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Schitterend! Ga ik zeker nog een keer maken! Mijn handen jeuken al...

    Groetjes, Yvonne

    http;//yvonnecreatief.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Een heel leuk tasje. Ik heb het patroontje opgeslagen en ga dat zeker eens haken. Ook de kleurtjes zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat een lief en vrolijk tasje! En mooie header heb je bovenaan de site! Heerlijk al die kleuren. Daar word een mens vrolijk van :-)
    Succes,
    Groetjes Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wat mooi en zo lief om het patroontje met ons te willen delen. Ik ben maar snel volger geworden want jouw blog is zo ontzettend mooi. Hartelijk dank

    BeantwoordenVerwijderen
  56. wunder schön...

    Liebs grüssli aus der Schweiz
    Myriam

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Zelfs de Crochet Dude heeft je opgemerkt : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150603592094107&set=a.56978289106.66922.45328669106&type=1&comment_id=5961904
    Is dat cool of niet!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. heel leuk mandje... daar wil ik wel direct aan beginnen.
    Klein vraagje, hoeveel verschillende kleuren heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Wat een gaaf tasje zeg!!!! Ik ben er ook mee begonnen..Maar verstevig jij de tas ook nog of laat je het zo?

    groet Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik vind het een geweldig tasje. Heb je ook het patroon van de bloemetjes ergens staan?
    Ben van plan om het mandje te verstevigen met stijfsel. Heb jij daar ervaring mee?
    Echt heel geweldig wat je allemaal maakt. Ik geniet van je website en raak helemaal geinspireerd. Bedankt! Groet Nanda

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik word altijd zó blij van de kleuren van jou blog! Regelmatig kom ik even kijken. Ik heb het mandje gehaakt. I.p.v. 2 delen heb ik 'm uit 1 stuk gemaakt. De bloemen moeten er nog op maar ik ben nu al tevreden over het resultaat. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Wat een ontzettend leuk tasje! Eens kijken of ik genoeg kleurtjes heb om er een te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ik heb hem gemaakt en hij is hartstikke leuk geworden. Dank je voor dit leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ik ben al een tijdje van plan dit mandje te gaan haken en het was zo makkelijk als pakketje te bestellen in je webshop...nu zie ik ineens dat je daarmee gestopt bent. Wat jammer! Kun je aangeven hoeveel van welk garen je gebruikt hebt en welke kleurtjes?

    Ik vind je haaksels echt prachtig. Heb de poncho voor dochterlief ook al gemaakt. Jouw blog maakt me supervrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Wow hij is echt heeeeeeeeeeeeel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Nog steeds helemaal leuk. Ben na x aantal jaren weer aan het haken en vind het zo tof dat iedereen de patronen deelt super

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Hi there: Your work is so happy and colourful! I would like to add it to my Pinterest board, so I am asking permission. I am a knitter, but I would love to learn to crochet!
    Thank you kindly,
    Aruna
    Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Bedankt voor het delen van dit patroon, vond hem gisteren en ben er gelijk mee begonnen! Ga hem als kadootje maken voor mijn zus, in haar kleurtjes, was op zoek naar een leuk mandje/tasje waar zij haar eigen wolletjes in op kan bergen en dit is met afstand de leukste die ik heb gevonden!
    Thnx!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  69. WOW! This bag is gorgeous! I'd love to try making one. Would you mind if I pinned a picture of it on my crochet board on Pinterest, with a link back to your tutorial, so I don't forget where to come and find the pattern?

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hoi, wat was ik blij met dit patroon. Ik zit een tijdje thuis na een operatie en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om het tasje te haken. Ik heb het een beetje anders gedaan, zo heb ik bv 1 rij vaste en dan 2 rijen stokjes gehaakt, de strepen zijn dus breder. Het is zó'n leuk tasje geworden! En ik weet nu waar ik m'n restjes wol kwijt kan.
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem zou jij mij verder kunnen helpen? Hoeveel toeren heeft jij gehaakt voor je aan de 9 bijmaken voor de bodem bent begonnen?

      Verwijderen
  71. wat een leuk tasje.
    Heb alleen een vraagje. De schulprand, maak je die door 7 stokjes in 1 lus te maken, dan af te kanten en dan weer in een nieuwe lus 7 stokjes temaken, want anders krijg je van die lange draden ertussen?

    Als iemand antwoord weet, gaaarne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou ook een halve vaste kunnen maken om naar de volgende steek te gaan.Heb je het tasje al gehaakt?

      Verwijderen
  72. nog een vraagje , met welke maat haaknaald is deze gehaakt,

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Ik vond de ts ook zo leuk dat ik ermee begonnen ben. Maar kan iemand mij zeggen hoeveel toeren ik moet haken voor dat je aan de 9 steken gaat beginnen? Ik kom zo niet verder dus hoop op een snel antwoord,

    Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Na 7 toeren begint de bodem en meerder je de 9 losse. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Dank je Claire, ik heb hem al bijna af, ik keek niet verder dan mn neus lang was! hahaha maar toch bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Ik heb een jaar geleden dit tasje gehaakt, hij wordt supergaaf! Ja, je leest het goed, hij wordt... Het heeft een hele poos stil gelegen en nu moet ik nog een paar bloemen haken, maar ik weet niet meer hoe ze moeten! Ik kan de beschrijving ook niet meer vinden op je blog. Ik weet nog dat je een poosje later dan de tas zelf de beschrijving van de bloem hebt gegeven, maar waar het staat???? Weet iemand nog waar de beschrijving staat of hoe ik de bloem moet haken?

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Wat een prachtige tas! Ik wil hem heel graag gaan maken. Kun je vertellen welk garen je gebruikt hebt? En hoeveel heb je nodig van elke kleur?

    Groetjes,
    Annemie Rook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Wat een schattige tas !

    Je hebt ook een geweldig blog en zeker voor iemand die als kind wel heeft gehaakt en jaren niet heeft gedaan ,maar omdat het toch wel weer begint te kriebelen is jou blog en bron van inspiratie en heb ik je toegevoegd en ga je volgen

    Groetjes van een toekomstig haakster,
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Hoi Claire

    Dank je wel ik heb hem gemaakt het was mijn eerste werk na heel wat proef lapjes :)
    Ik wil bij deze ook mijn complimenten geven aan je site en Haakwerk je hebt me echt geïnspireerd om de haaknaald weer is op te pakken en vind het heerlijk om weet te doen.

    groetjes
    Ursula

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Lovely! I'm finished crocheting the bag/ basket and am looking for the flower pattern. Is there one?

    BeantwoordenVerwijderen
  81. the link to your shop doesnt work I would like to see the yarn sale, thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  82. baie dankie vir die patroon vir die pragtige mandjie... met my Afrikaans kan ek die patroon verstaan, dis baie mooi en ek gaan dit probeer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Can someone translate into English please would love to do this but dont understand the language

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Hello. It's the first timeIi am surfing on this blog and I found it very interesting, colorfull and full of course of very beautiful works. I like very much this bag, I need one also for my wool but I do not understand Dutch. The translation with Google is very funny ... is there any English version ?? Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Hoi, wat een enorm leuk tasje. Ik ben net begonnen met haken, dus wellicht is dit nog iets te hoog gegrepen maar het lijkt me zo leuk!
    Ik begrijp alleen niet goed waar en wanneer je nu moet beginnen met de onderkant. Na hoeveel toeren begint dat minderen enzo?

    Ik hoor het graag.
    dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Wat een geweldig leuk tasje. Ben er in april aan begonnen en op de draadjes instoppen, de bloemen vastzetten is hij klaar. Wel heb ik hem gevoerd, daar ik anders mijn haaknaald ga verliezen. Ik heb er lang over gedaan, daar ik een verbrijzelde schouder heb en niet al te lang achter elkaar kan haken. Soms zelfs weken niet. Maar het is me wel gelukt en ik ben weer trots. Dank je wel dat je dit patroon wilde delen.

    Groetjes
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  88. excplications not ok translation...? can you tell me another better please it's very nice ! and your photo cover it's wonderfool where are explications please? thanks beatriceluis.assmat@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Ik vind het heel erg mooi , en ik heb nog nooit gehaakt .Wil heel graag proberen .Mag ik jou tasje maken en kun je mij dan de patroon van de bloemen misschien geven aan mij .Want die vind ik heel erg mooi op staan

    Groetjes van Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  90. very nice and colorful, its wonderfull

    BeantwoordenVerwijderen
  91. Wat een leuk tasje is dit, bedankt voor het patroon
    Ik ga deze maken met drops paris op naald 5 ongeveer, wel even kijken hoe groot ik hem ga maken

    BeantwoordenVerwijderen