woensdag 2 februari 2011

Dekentje haken

Beschrijving van het dekentje.

Het lijkt op de granny-stripe maar dan 
met een klein steekje ertussen.

Je start met een ketting. 
Het aantal steken is een veelvoud van 3 + 1 + kantsteek.
 


Ik heb gewerkt met 2 verschillende dikte's katoen.
Voor het kleine steekje tussendoor heb ik glanskatoen
gebruikt. (voor haaknaald 3-3.5)
De granny steek is gehaakt met dikker katoen. (nr. 5)
Alles is met haaknaald 5 gehaakt, ook de dunnere draad.


Op foto3 is duidelijk te zien dat je het kleine steekje
tussen de 3 stokjes groepjes haakt. Dat geeft het kleine
V-tje in je dekentje.
Je haakt een boogje over het groepje stokjes heen
en in de volgende toer haak je in je boogje het nieuwe
groepje stokjes. 


Voor de rand haak je op iedere eerste en laatste stokje
(het randstokje) van een toer een groepje van 3 stokjes.
In de hoeken haak je 5 stokjes, 1 losse ertussen en dan
in de volgende weer 5 stokjes.
Ik heb 2 randen er omheen gehaakt.
Daarna het kleine randje eraan haken en daarin
haak je een schulp-randje.

Dit zijn steeds 7 stokjes in 1 boogje,
in het volgende boogje 1 halve vaste,
volgende boogje weer een groepje van 7 stokjes,
volgende boogje 1 halve vast...... en zo verder tot je rond bent.
Op foto 1 is dit het beste te zien.

Ik hoop dat dit duidelijk is;
met de foto's, de beschrijving en
eenvoudige tekening denk ik
dat het wel moet lukken.

Veel succes en ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Deze steek is natuurlijk niet alleen geschikt voor een dekentje.
Ik zie al een kussenhoesje voor me, een brede omslagdoek,
een grotere deken...... tja.... mogelijkheden genoeg.....

74 opmerkingen:

  1. Mooi dekentje! leuk zo met dat extra kleurtje ertussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Claire, dankjewel voor de mooie uitleg voor het maken van zo'n prachtig dekentje!
    Fijne dag, liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke frisse kleurtjes heb je gebruikt zeg ! Rose met wit prachtige combi. Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt prachtig! Lijkt me ook een leuk project maar ik ben nu druk bezig met een ander dekentje te haken.
    Met hoeveel steken ben jij begonnen en hoe breed is het dekentje geworden? En wat bedoel je met een kantsteek? Is dat nog en extra losse in de ketting?
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I absolutely love your blog and your sense of colours and how you put them together in everything you do!
    Love,
    Elizabeth
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Olá amiga..lindo seu trabalho amei!!!
    beijão

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg leuk. Ik ga de steek zeker eens proberen!
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, ik vind je dekentje echt zo mooi...

    Ik ga hard op zoek naar wat geschikte draadjes

    * zucht, misschien moet ik wel eerst m'n vestje afhaken? *

    Bedankt voor je toffe beschrijving, daarmee gaat het wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel voor de uitleg van jouw prachtige dekentjes. Ga het op mijn lijstje zetten voor aankomend weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Good morning Claire. This is so beautiful! I think I'm going to try and make it.
    Have a wonderful day!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je, ik zat mijn hoofd er al op te breken hoe je dat nou gedaan had!
    Ik vind het erg leuk dat je zo een extra detail toe kunt voegen, en voor twee verschillende materialen kunt kiezen.
    Hij staat op mijn 'to-do list'!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat je een uitleg op je blog hebt gezet! Ik was al erg gecharmeerd van je vorige berichtje en nu ga ik binnenkort ook proberen een dekentje te maken :-) Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha nu dus het patroon! Leuk was al begonnen met pannelappen met het randje ertussen vond het zo leuk staan! en...ik had dus goed gekeken en geprobeerd en het was gelukt! maar alsnog bedankt dat je het wil delen!!!

    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke steek zeg! en wat een prachtige kleurencombinatie gebruik je weer!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  15. So much fun!! Wat een ontzettend leuk patroon!! Ik zag het dekentje al in je vorige blog en was al aan het puzzelen hoe die kleine gekleirde steekjes daar kwamen :-)
    Veel plezier ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke steek is het hè, ik heb 'm onlangs gebruikt voor een muts. Een fijne variant op de grannystripe. Vrolijk kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geeft een erg leuk effect op deze manier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. So beautiful! Thanks for sharing the pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. tolle Anleitung, die habe ich sogar verstanden.
    Das werde ich doch bestimmt mal ausprobieren.

    LG
    Nessi

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Claire, thanks so much for sharing this pattern. I don't understand the language, but your pictures and graphic seem clear that I think I can follow. Your work is always a pleasure to see! Have a lovely colorful day :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. This is beautiful. I can't wait to give this a try (after putting it through a translator). Your pictures and that drawing you did give a very good explanation, even if I don't speak Dutch(?)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel heel gaaf!

    Die ga ik zeker is proberen te maken! Een mooie kussenhoes kan daar wel uit komen inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi,
    schattig dekentje, met 2 zwangere schoonzussen en 2 zwangere vriendinnen wil ik er binnenkort aan eentje beginnen. Ik heb het idee dat ik niet zo goed het verschil tussen een kettingsteek en een vaste weet dus dan zie je me verschijnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een ontzettend leuke deken! Ik ben weg van dit patroon. Ben net gestart met een ander haakproject (granny squares),maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden. Enne...ik heb me aangemeld als volger.

    Hartelijke groeten, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Al eerder heb ik je bedankt voor de instructies. En nu.... ben ik dus VERSLAAFD!!!! Zal vanmiddag even foto's maken van het resultaat en op mijn blog zetten (www.smotzy.blogspot.com)

    DANKJEWEL

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gracias por el patron, estoy haciendo un cojín...me encanta y los colores encajan muy bien. un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben helemaal weg van de kleurtjes en al het prachtige dat jij haakt. En dankzij jouw duidelijke uitleg ben ik gisteren begonnen aan zo'n dekentje van allemaal restjes katoen. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh wow! It's wonderful! Thank for sharing the pattern Claire!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. I've been following your blog for a little while but had not seen this particular entry. I love your blanket. The pattern is so simple yet so effective. I'm going to have to try it out!
    xXx Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel erg bedankt. Ik heb al 25 jaar niet meer gehaakt, maar ik ga het proberen!Ik ben je nieuwe volger!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wow, I love this blanket, I will definitely be trying it! I love your colours too!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Love this, your colours are beautiful and I do like that stitch.
    Sandra x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wonderful pattern! it is on my (looooong) list of to do´s! thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een mooi dekentje zeg!
    Ik ben een beginnende haakster, maar hier vind ik genoeg inspiratie.
    Eerst maar beginnen met een granny square kussen. Heb tijdens een workshop bij echtstudio een DIY pakket gekocht. Daarna staat een granny stripe op de to-do lijst.

    Groetjes Mariken

    BeantwoordenVerwijderen
  35. so pretty- thanks for your kindness in sharing this lovely pattern. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. thanks for sharing this pattern.. its lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. this is now my favorite pattern for baby afghans. i am so grateful that you shared the pattern. it's so beautiful! thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Heel erg bedankt voor dit mooie patroon, ik heb er een poppendekentje van gemaakt. Het resultaat mag er zijn! Je kunt het hier zien http://walamio.blogspot.com/2011/10/poppendekentje-is-af.html

    groetjes, Mio

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoi, Wat een leuk patroon! Hoeveel heb je ongeveer nodig van elke kleur om dit dekentje te kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een mooi dekentje! Hoe groot is het en hoeveel bollen garen heb je ervoor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Found this on Pinterest.com. Thank you for the tutorial. It is an interesting twist on the granny stitch.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat ontzettend leuk&lief! Heel mooie kleurtjes ook. Ik ben nu nog even bezig met een hoesje voor alle haaknaaldjes, maar als die klaar is, wordt dit dekentje mijn volgende project! : )

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Merci pour le tuto J'aime beaucoup
    Bonne journée

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ben al een jaar (op en af) aan het haken aan dit patroon! Maak er zelf een deken van voor op de bank, met herfstkleuren die in mijn woonkamer passen. Wordt heel mooi! Nog even volhouden, en ik zit deze winter warm op de bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heel erg mooi dekentje echt ga zeker jouw blog volgen. Groetjes sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Thank you very much!
    And this is my blanket inspired by you!
    http://rusinai.blogspot.com/2012/09/blog-post_25.html

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hello from Greece!
    Very pretty and clever design! I would like to show this pattern (with link) in my blog http://e-crochet.blogspot.gr/ if this is ok with you.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Super leuk!!
    echt een leuk idee!!
    mag ik deze uitleg op myn blog plaatsen ? met uw blog adres uiteraard? hoor graag van u

    groetjes bymaddys(BM)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Are there written instructions or just pictures. Thanks .

    BeantwoordenVerwijderen
  50. http://e-crochet.blogspot.gr/2012/11/blog-post_18.html
    See my version of crochet blanket.
    Thank you, again, for the simple but clever design.
    From Greece, have a nice week!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Een collega is 3 januari uitgerekend en zei een tijdje geleden dat ze driftig op zoek was naar een dekentje met heeel veel kleurtjes. Nou zei ik dan ga ik kijken of ik een leuk idee kan vinden en dan ga ik voor jou een mooi dekentje maken.
    Ik ben zo blij dat ik deze op jou blog tegenkwam, hier kan ik alle kleuren in verwerken. Echt helemaal top. Ik moet nog zo'n 20 cm en dan nog een leuke rand voor afwerking. Ik weet zeker dat ze er helemaal blij mee zal zijn. Bedankt voor de inspiratie, het resultaat zal ik nog laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. I would love to know how to get the yarn in the states

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Reacties
    1. Super uitgelegd.

      Ik ben beginnend haakster en snapte eerst niet met welk katoen ik moest beginnen, beetje dom misschien, maar eenmaal een proeflapje gemaakt is het eigenlijk best makkelijk ;)

      Bedankt voor je patroontje.

      Verwijderen
  54. Hoi Claire,

    Hartstikke bedankt voor het leuke patroon. Mijn versie kan je hier vinden: https://www.facebook.com/FunkyBunnyHandmade. Ik heb 'm gegeven aan mijn beste vriendin op haar babyshower!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. erg leuk maar wat is de maat van het dekentje 50 x 70 cm ? groetjes van Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Mijn versie van dit babydekentje is af, vond het erg leuk om te maken! Het resultaat is te zien op mijn blog http://wonenindewolken.blogspot.com/2013/10/gehaakt-babydekentje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Oi amiga, adorei todas as novidades do teu blog, também trago novidades no meu blog para ti contar, confira e depois deixe um comentário para eu poder saber o que achastes,abraços do BRasil
    http://www.titacarre.com
    http://elo7.com.br/titacarre

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Gracias,es un trabajo muy hermoso y muy bien combinados los colores

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Wat een prachtige deken!
    Al tijden op zoek naar een mooi patroon en deze heeft mijn hart gestolen.
    Mag ik ernaar verwijzen op mijn blog?
    asjeblieft.blogspot.nl?

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Mijn eerste dekentje uit jullie boek is klaar! (http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2014/02/haken-kleur-klaar.html) Ik begin er nu eentje met de steek zoals hierboven uitgelegd. Dank je wel voor jullie inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Voor het eerst in jaren dat ik weer haak en dan meteen deze deken omdat ik er op slag verliefd op werd. Hij gaat geweldig! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Wat een leuk dekentje! Ik wil deze ook graag gaan maken, maar ik weet echt totaal niet hoeveel garen ik hier voor nodig heb... Ik wil het denk ik met stylecraft haken. Zou jij me hier advies in willen geven?

    Groetjes Marieka

    BeantwoordenVerwijderen