maandag 11 oktober 2010

Patroon omslagdoek

Er is een grote vraag naar het patroon en beschrijving van mijn omslagdoek.
Bij deze heb ik een beschrijving gemaakt en er een tekening bij gedaan.
Zo, in combinatie van de beschrijving met de tekening moet het wel duidelijk zijn hoop ik.

Deze omslagsdoek is gemaakt van wol. Gehaakt met haaknaald 5.

Toer 1: Je start met een lus en daarna meteen 3 losse, dit is je eerste stokje.
Daarna gaan in je eerste lus nog 2 stokjes. Je hebt nu 3 stokjes in de eerste lus.
Toer 2: Je draait nu eerst je haakwerk. Dan start je met een ketting van 3 losse, je eerste stokje. Daarna 1 losse. Dan 3 stokjes - deze gaan tussen stokje 1 en stokje 2 van toer 1 in (zie tekening). Dan 3 stokjes - deze gaan tussen stokje 2 en stokje 3 van toer 1 in. (zie ook foto met tekening)  Dan 1 losse en daarna 1 stokje in de laatste steek van toer 1
Toer 3: draai eerst je haakwerk. Ketting van 3 losse, je eerste stokje, en dan in hetzelfde gat nog een stokje.
Daarna steeds 3 stokjes (zoals bij een granny square) tussen de 'stokjesgroepjes' in. Aan het eind wee 2 stokjes in de laatste steek van toer 2.
Toer 4 : enz...
.
.
.
.
Toer 64

Let op! Je draait bij iedere volgende toer steeds eerst je haakwerk, en daarna ga je verder zoals de tekening en beschrijving.

Bij mijn omslagdoek heb ik om de 2 toeren gewisseld van kleur. Ik heb 64 toeren gehaakt. De omslagdoek wordt dan ongeveer 1.90 cm breed en 85 cm lang.

Wanneer je het idee hebt dat ie breed genoeg is kun je stoppen en beginnen met de afwerking. Je kunt er een rand van stokjes langs maken. Daarna heb ik er een gallon langsgezet. Daarvoor heb je verschillende haakboeken die je daarvoor kunt raadplegen.


Wanneer je eenmaal bij toer 3 bent is iedere toer erna steeds hetzelfde. Aan de zijkanten meerder je steeds door 2 stokjes in 1 steek te haken.


Veel succes!


40 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor dit patroon. Ik ga het zeker een keer proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Claire, leuk dat je het patroon hebt uitgeschreven. Ik was al begonnen aan mijn omslagdoek en ben al een heel eind alleen is het jammer dat ik goedkope acryl van de wibra heb gebruikt met het gevolg dat het een stugge doek wordt. Toch maar wat meer geld uitgeven zodat ik een aangename zachte sjaal krijg.
    Welke wol heb jij gebruikt? Van welk merk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Claire, dankjewel voor het patroon en wat leuk dat je creJJtion bent gaan volgen!
    liefs
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi,
    natuurlijk ook even bij jou snuffelen :-)
    Wat een leuke, vrolijke en inspirerende blog heb je zeg! Volgertje erbij ;-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So great! And the pattern seems easy to make. Can't wait to make one!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor het patroon, ik wil het zeker eens gaan proberen.
    Ben wel benieuwd wat voor wol je hebt gebruikt, ook van welk merk.

    Groetjes,
    Anna Martijne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoooo he die is gaaf en heb je gauw opgeslagen hoor. Zo kan ik je weer vinden met mijn vergiet hoofd hihi... Dank je wel voor het delen van dit gave patroon !!!!
    Liefs Vengy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankje wel voor dit patroon.
    Heb nog geen idee hoeveel wol ik nodig heb
    haak graag met nr3 .
    Ik hoop dat je het weet.
    fijne avond en gr van Wil
    wat heb je een geweldig blog.
    .
    http://vintagewil.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi Claire,

    Dank je wel voor je reactie,paar dagen weg was heerlijk!Ben in Spanje op het strand met jou poncho begonnen,ben hem van grijze Alaska van drops aan het haken(foto's volgen).Ben al aan mijn 10e bol (50gram) bezig.Hij wordt erg mooi,en warm hoop ik!groetjes mireile

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben begonnen met de omslagdoek. Heb hetzelfde "probleem" als Monique: te stugge wol bij de wibra gekocht, maar ja. Ik ga gewoon door en maak er nog eens eentje met andere wol. Ik heb een 'tussendoor-foto' op mijn blog gezet gisteren, het schiet al aardig op :-) Het is een heerlijke bezigheid. Dankjewel voor het patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik ben tijdje geleden begonnen met jouw omslagdoe,met glansgaren en nld nr 4,moet nog 5 toeren doen en dan zit ik aan 64 toeren,maar de breedte en hoogte zijn nog lang niet hetgene jij beschrijft in jouw patroon, weet jij waar dat aan ligt ?
    Mijn werkje ligt nu al een tijdje stil omdat ik momenteel niet mag haken ....

    Groetjes
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Claire,

    Wat heb je een fantastische site!
    Groeten,
    Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Claire,
    Leuke, opgewekte site met aardige ideetjes. Ik kwam er toevallig terecht en zal er zeker vaker komen kijken.
    Groetjes,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Claire,Ik kijk tegenwoordig iedere week even op je kleurige vrolijke site.Ben door jou weer volop gaan haken.Ben aan mijn 2e sprei bezig en wil eigenlijk die prachtige omslagdoek maken,lekker voor de kerst-kado...
    Groetjes i

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hallo Claire, wat een mooie omslagdoek met een duidelijk patroon. En daar heb ik een vraagje over. Hoe kan ik dat nou uitprinten zonder al die reacties eronder, dus alleen de beschrijving. Voor jou is het wel leuk die reacties maar ik hoef die niet uit te printen. Kost alleen maar meer papier en inkt. Groetjes, Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor je inspirerende patroon. Ik heb heerlijk op de camping in augustus gehaakt en nu geniet ik van een prachtige omslagdoek. Nu ga ik voor de hangertjes denk ik zo. Onee, eerst de andere projecten nog....Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leukerd! Ik ga hem eens proberen! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Thank you very much for the "patroon". It looks so easy, just what I was looking for. By the way, I love your blog, so much colour!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben op zoek naar iemand die voor mij een omslagdoek kan haken.
    Ik heb deze nodig bij de 1 april viering (1572) hier in mijn woonplaats Brielle (Den Briel) dit is een deel van mijn historische outfit. Ik heb wel een patroon van de omslagdoek die ik zou willen. Als er iemand interesse heeft mail me dan (e.kwast@upcmail.nl) uiteraard ben ik bereid een vergoeding te betalen. Ciska Kwast

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze is leuk.. ik bookmark hem want ik ga hem maken als mijn huidige project klaar is:)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben deze omslagdoek aan het haken en heb er veel plezier in .
    Onze dochter van 9 wil hem ook en dan met gehaakte bloemen er op.
    Weer een leuk werje voor mama !
    Maar.... heb je voor mij het patroon van de rand.
    Ik heb al van alles afgezocht maar kan nergens een leuke gehaakte rand vinden.
    Je zou me enorm helpen als ik het patroon van deze rand mag hebben.
    Ik hoor graag van je , en bedankt voor al je leuke haak ideetjes.
    Groetjes van Lieny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Claire,
    Voor de winter heb ik deze omslagdoek gehaakt voor mijn lieve oude schoonmoedertje, en ze heeft hem bijna dag en nacht gedragen. Ze putte er troost uit!
    Nu ga ik een voorjaarsvariant maken, dus heel erg bedankt voor dit duidelijke patroon (ik kon helemaal niet haken...), je maakt er mensen blij mee!
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Claire,
    Ik wil je hartelijk danken voor het patroon van de omslagdoek. Ik heb hem gemaakt in vrolijke zomerkleuren en afgewerkt met een brocant randje. Als je hem wilt zien ben je van harte welkom op mijn blog. Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ohhh deze is ook erg leuk!ik ben momenteel bezig met de omslagdoek uit het boek van Debbie Stoller "The Happy Hooker"Als die klaar is plaats ik hem wel met patroon op mijn blog...

    groetjes
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  25. graag wil deze omslagdoek haken, maar iki mis een losse tussen de 3 stokjes. klopt dat? Zonder losse krult het ietwat om, te strak?? groetjes Alied

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb deze omslagdoek gemaakt; hier zie je het resultaat: http://handwerkhuis.blogspot.nl/2012/07/gehaakte-omslagdoek.html

    Bedankt voor het leuke èn makkelijke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Claire,

    Voor mijn dochter heb ik een poncho gebreid met kabels. Daar hoort franje omheen, maar mijn dochter wil een gehaakte rand. Nu kan ik niets vinden, niet in mijn boeken, niet op Internet. Zou jij zo vriendelijk willen zijn om mij het patroon te mailen van de rand die je om de omslagdoek hebt gehaakt a.u.b.?

    Met vriendelijke groet,
    Cintha

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Claire,

    Hoeveel garen heb je hier ongeveer voor nodig???

    Groetjes,

    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Claire,

    Bedankt voor dit patroon.
    Kan ik er ook een vraag over stellen?
    Ik ben een beginnende haker...
    Als je na een toer het haakwerk omdraait 'verdraait' de steek en daarmee het eerste stokje. Als je een aantal toeren gehaakt hebt en je je haakwerk van de zijkant bekijkt zie je die draaiingen, dus niet een gelijkmatig haakwerk. Klopt dat? Want het lijkt me lastig er later een randje langs te haken als je de steken niet goed meer herkent.

    Groeten,
    Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hoi claire,ge-wel-dige- poncho..heb je ook t patroon en hoe kom je aan die mooie lontwol?hier nergens te verkrygen....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi,

    Ik heb deze in marathon stijl gehaakt , gisteren en vandaag. Ga het nog afwerken met een andere kleur. Ik gebruik hem voor een 19de eeuws evenement die ik in december heb. Heerlijke dikke wol gebruikt en aan de van jouw geweldige patroon in 1x super goed gelukt! Dit is zeker erg goed te doen voor een beginnende haker. Ik ben wel een handwerker maar dan meer met naaldbinden ivm mijn middeleeuwse evenementen. SUPER SUPER BEDANKT! Gaat een wereld voor mij open! Groetjes Diana aka Woodsoul

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik ben ook begonnen! Dank je voor het patroon!! Ook mijn vraag is hoeveel bollen heb ik ongeveer nodig? Groetjes Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. De lus is een magic loop of???een lossen het begin vraag ik mij even af, ben een beginner hoor hihihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wauw deze is leuk, hier ben ik al een tijdje naar op zoek, een makkelijk leuk patroon in het Nederlands!
    Bedankt ik ben al begonnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, Leuke site maar even een vraagje. Ik zie allemaal vragen voorbij komen maar geen antwoorden...dat is jammer omdat ik zelf ook vragen heb maar die zijn al gesteld. Als ik nu ergens het antwoord zou kunnen vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geweldig leuke site, maar zou u mij een plezier willen doen, door het patroon van de rand van de omslagdoek te willen geven. ik zou er erg blij mee zijn

      Verwijderen
  36. Supermooie omslagdoek die volgens mij goed te haken is voor mij als beginneling.
    Met welk en hoeveel garen heb je hem gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi! HEERLIJKE SITE! vraag, ik ben net begonnen met haken en wil het omslagdoek met alleen maar lossen en vasten uit jullie boek maken. (die knalgele). Maar nu ik een eindje op weg ben, merk ik dat mijn doek vierkant (of een ruit, tis maar net uit welke hoek je kijkt) wordt... nee! Hellup. Dus, wat doe ik fout??

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb jullie boek voor mijn verjaardag gekregen, wat een wereld vol kleur daar hou ik van, nu eerst eens uitzoeken welk mooi's ik ga maken uit het boek!! Snel een tweede schrijven denk ik haha!

    groetjes Marja Feijen

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Super leuk. Ook een gemaakt, alleen heb ik de voorkant aan elkaar gemaakt.
    Erg leuk patroon, en niet moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen