dinsdag 24 augustus 2010

Poncho

In maart heb ik voor mijn dochtertje deze ponch gehaakt. Ik heb toen verschillende patronen bekeken en heb deze toen zelf gemaakt, zonder beschrijving.
Een tijdje later vond ik op de site van 100%tetro de beschrijving. Zeer inspirerende haaksite trouwens!







Hier de beschrijving:

Benodigde materialen:

± 6 bollen wol geschikt voor pendikte 4


1 Haaknaald nr. 4 of 5

De poncho wordt aan één stuk door gehaakt. Je begint met de punt en het midden van de rughals (iedere toer van kleur veranderen).

Werkwijze:

Haak met haaknaald nr. 4 een ketting van 102 lossen en sluit in het rond met 1 halve vast op de eerste losse van het begin van de toer.

1e toer: 3 lossen voor het eerste stokje (iedere toer begint met 3 lossen die tellen voor het eerste stokje bij het begin van de toer), 2 stokjes op de 1e losse, 3 lossen, 3 stokjes op de volgende losse (= midden rughals)

*1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes op de 3 volgende steken*, herhaal van *tot* 12 maal, 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes op de volgende steek, 3 lossen, 3 stokjes op de volgende steek (= midden voorhals), * 1 losse, 1 steek overslaan, 3 stokjes op de volgende 3 steken, herhaal van *tot* 12 maal, 1 losse, 1 halve vaste op de 3e losse van het begin van de toer.

2e toer (neem een andere kleur!): Steek de haaknaald onder de 3 lossen van het middelste boogje in (punt midden rughals), 3 lossen voor het eerste stokje, 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes door in hetzelfde boogje in te steken (= midden rughals), * losse, 3 stokjes onder de volgende losse in te steken*, haerhaal van *tot*, door onder volgende losse in te steken, dan onder de 3 lossen van het voorste centrle boogje (midden voorhals men vormt een punt) haak 1 losse, 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, dan *1 losse 3 stokjes door onder volgende losse in te steken*, herhaal van *tot* eindig met 1 losse, 1 halve vaste op de 3e losse van het begin van de toer.

Je hebt twee motieven méér in de toer.
Haak voor de volgende toeren op dezelfde wijze en verander in iedere toer van kleur en maak de meerderingen steeds boven de vorige (dus steeds in het centrale boogje van 3 lossen voor en achter)

Op 42 cm. (30 toeren) totale hoogte de afwerkingstoer in picootjes en vasten haken.

Afwerking: Haak bovenaan de hals: 3 lossen voor het 1e stokje, 2 stokjes onder de 1e losse aan één kant van de punt in het rugmidden, dan *1 losse, 3 stokjes overslaan, 3 stokjes onder de volgende losse*, herhaal van *tot*, eindig met 1 losse, 1 halve vaste op de 3e losse van het begin van de toer. Haak dan de afwerkingstoer in picootjes en vasten.

Haak een koord van ± 220 lossen, rijg dit door de hals en maak pompoenen aan de uiteinden van het koord.

8 opmerkingen:

  1. Hey Claire,

    wat ontzettend leuk dat ik jou en je blog heb gevonden. Kan ik tenminste nog genieten van je prachtige creaties en mij laten inspireren.
    Hoop dat je genoten hebt van je zomer!

    Groetjes Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh deze ga ik zeker een keertje proberen voor een van mijn dochters! alvast bedankt voor je heel leuke blog! het geeft massas inspiratie en je fotos zijn een plezier om naar te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi wat een leuke poncho
    maar hoe haak je de onderste rand de afwerkingsrand zeg maar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo
    Ook mijn vraag is hoe haak je de onderste rand van deze poncho?
    Hij is bijna af.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Ik wil met deze poncho beginnen maar ook mijn vraag gaat over de onderste rand.
    Voor welke maat is dit patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke poncho, daar was ik voor mijn kleindochter al lang naar op zoek. Kun je me ook zeggen welke maat het is?

    Alvast bedankt
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke poncho! Mag ik ook vragen voor welke maat het is? Mijn dochter is 6 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen